Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pannkaka

Skrivet av Sussie m. Oliver 02 & Isabelle 04
Någon som har varianter på pannkaksrecept? Gärna något nyttigare än standard.

Gott Nytt År
Svar på tråden: Pannkaka

Jag brukar...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v25
byta ut hälften av vetemjölet mot graham (blir lite matigare) och/eller blanda i fint rivna morötter. Låter inte så gott med morötter i, men det är det. Dessutom får pankakorna en mer fylligare färg.
 

Jo...

Skrivet av  Camilla m *Tilde*-00 och Nova -02
Jag brukar byta ut c:a hälften av mjölet mot rågsikt, vetegroddar och vetekli. Proportionerna är ungefär en tredjedel av varje om jag allt hemma. De blir lika goda, om inte godare än "vanliga".
Sen brukar jag ibland ha skivad eller mosad banan på, det tycker Nova är gott. Hallon är gott på tycker jag, men Nova är inte lika begeistrad av det.
 

Dinkelvetemjöl, kornmjöl och grovt matbrödsmjöl...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...brukar jag experimentera med. Det blir oftast gott. Annars kör jag med ett basrecept med 1 ägg, 2.5 dl mjölk och mjöl till lagom konsistens (mängden beror ju på vilket mjöl man använder och hur bra stekpannan är...). Salt efter smak och smör/olja att steka i.

Grahamsmjöl, kli och liknande har jag testat men det brukar inte gå hem så bra här.
 

inte kanske nyttigt

Skrivet av  jiia
men man kan sätta i vaniljsocker i smeten...det blir jättegott..fast passar bäst som efterrätt samt blåbär kan man ha i smeten
 

Artiklar från Familjeliv