Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äter era barn kompletta & näringsrika måltider?

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka har inte haft några som helst problem med ätandet, förutom en kort period i höstas då jag frågade om det här inne.
Problemet kom vi fram till; det var en reaktion på att en av hennes dagisfröknar slutade.
Vi kopplade först inte ihop det alls eftersom Rebecka var så pass ny på dagis och inte tydde sig till någon där, men så fort vi började tänka lite mer trillade alla bitar på plats.
Hursomhelst, nu äter hon bra igen men i stort sett aldrig en komplett måltid.
Hon äter alltid havregrynsgröt till frukost men aldrig med mjölk, och inte sylt heller för den delen.
Hon äter lunch på dagis men antingen ris/pasta/potatis eller korv/kött/köttfärssås osv.
Samma med middagen hemma.
Hon äter väldigt gärna grönsaker, men hur bra är det att hon sitter och petar i sig enbart broccoli liksom?
Eller enbart ris?
Numera är det bara typ korv & makaroner + grönsaker som hon äter alla delar av, andra måltider plockar hon ut dagens godbitar av.
Det finns heller ingen röd tråd. Ena dagen äter hon enbart potatis och ratar köttet, andra dagen är det tvärtom och potatisen går bort.
Positivt är väl att på det stora hela blir det ju en enda väldigt bra sammansatt måltid *S*
Är det fler barn som äter så här?
Jag är inte orolig, bara fascinerad över hennes för tillfället enformiga matintag.
Svar på tråden: Äter era barn kompletta & näringsrika måltider?

Det är nog helt normalt!

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
Jag läste någonstans att små barn som får välja själva vad de vill äta ofta äter väldigt underligt om man ser till den enskilda måltiden, men slår man ut deras näringsintag över en längre tid så ser man att det i själva verket blir en väldigt balanserad och bra kost.

Barn som däremot styrs mer av föräldrarna och tvingas äta väl balanserade måltider, äter ofta sämre om man ser till helheten...

Kalle gör precis som Rebecka, han äter det han är sugen på för stunden. Det kan bli bara makaroner eller bara kött, eller bara grönsaker.

Undantaget är frukosten. Då äter Kalle allt som serveras - det blir ofta gröt, äppelmos, mjölk, musli, russin, fil, yoghurt och smulat knäckebröd - i en och samma skål, i en enda röra... (*ryser*)
 

allt är äckligt

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
Emilia tycker helt plötsligt att allt är äckligt så jag blir glad bara hon får i sig något *suck* Det är inte lätt det där med mat. Hon gillar potatis och grönsaker iallafall men äter inget kött pasta är ingen favorit och gillar inte såser tycker mjölk är jätte äckligt men det går bra på gröt iallfall.

Det som är bra att hon äter hos dagmamman iallafall bättre än hemma verkar det som enligt dagmamman men när hon nu är ledig och bara äter hemma så äter hon jätte dåligt blir också orolig att hon inte får i sig tillräckligt med näring...Men det märkar man väl om hon blir hängig och dan...det är ändå jobbigt man är ju mamma och oroar sig men det är bara att ge och ge så får hon äta det hon äter tids nog äter hon nog ordentligt, hoppas jag. Jag tror inte på att tjata när det gäller mat det blir nog bara värre då. Lustiga är dom små liven och envisa som bara den :)
 

Melissa är likadan

Skrivet av   jessica m Melissa 31/7-02 och bf 30/1 05
ena dagen så äter hon bara potatis, och nästa bara kött. Oftast så är det att hon bara äter potatis/makaroner/ris och struntar i köttet.

Grönsaker kan hon sluka i massor. Speciellt majs som är hennes favorit.

Jag låter henne äta det hon vill äta. Vill hon bara ha potatis så får hon bara potatis. Det är bättre än att hon inte skulle äta något alls.

Så jag tror att det är ganska normalt att de är petiga med maten.
 

Ja de är roliga våra små :)

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Det härliga är att det alltid finns fler med konstiga idéer *S*
Jag är, som jag skrev i ursprungsinlägget, inte orolig men det är intressant att se att det finns fler!
 

Här är en till!

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
Det hör till åldern tror jag, för storasyster var precis likadan vid samma ålder.
Simones älskar kulinariska läckerheter som Ris + ketchup och Pasta + ketchup just nu. En och annan korv eller köttbulle kan slinka ner om man har tur. Simone vägrar allt vad grönsaker är men älskar frukt som tur är *ler*.
Paulinas period höll i sig tills för knappt ett år sedan (har nyss fyllt 4 år). Nu äter hon betydligt mycket mer än tidigare, även grönsaker.
Förhoppningsvis växer Simone ur sin period inom det närmsta halvåret *s*.

Kramisar
 

Hihi ja här är det likadant

Skrivet av  Emma me Elma
om man slår ihop det hon äter är det en komplett måltid, bara tt den inte intas vid samma tillfälle *skrattar*
Nästan alla barn jag känner är så;)

Visst är det lite kul att kolla på iaf;)