Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"blöjfri nybörjare på dagis"???

Skrivet av Mafaldan
Dotter har nu efter lite extra belöning i flera dagar varit utan blöja dagtid, utom då hon sover och när vi åkt bil`/varit på stan, skulle troligen även klara detta utan blöja eftersom den sen varit torr. Nån enstaka olycka men inte många, om vi bara påminner henne om pottan... På måndag är det dags för dagis igen och nu undrar jag hur det funkar där med "blöj-fria nybörjare"???

Erfarenheter??? Vill ju helst hon ska kunna vara utan blöja även där men helst då utan alltför många misslyckanden p-g-a- "bortglömda påminnelser". (kanske bäst ha blöja på vid utelek och sovdags till en början dock...?)
Svar på tråden: "blöjfri nybörjare på dagis"???

Så här gjorde vi

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & Isabelle 04
Oliver har inte haft blöja hemma dagtid sen i somras. När han skulle sova och vi skulle åka bil i höstas satte jag dock på blöja och han hade på dagis. Jag litade helt enkelt in på att han klarade det och vill inte utsätta honom för att det skulle gå på tok. Så i november provade vi och det gick jättebra från första stund. Han har kissat ner sig endast 2 gånger på dagis, bägge gångerna ute i overall. Hemma eller på stan aldrig, har inte heller blöja när han sover på dagtid. Så mitt tips: Våga prova. Dagis har ju sina rutiner där dom tar barnen på toan titt som tätt.

Lycka till.
 

hej

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka var torr hemma då hon började på dagis i somras men eftersom det var inskolning och hela faderullan, och eftersom detta med pottan var så pass färskt valde vi i samråd med förskolan att ha blöja på henne i början.
Ganska snart kunde vi ta bort den och det har gått toppenbra!
Jag var rädd att hon skulle glömma bort sig bland allt bus på dagis, men hon har inte gjort det.
Ett par olyckor har inträffat men det tycker inte jag är så konstigt.
 

När vår äldste slutade med blöja...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...så lät vi honom ha blöja hos dagmamman tills det funkade klockrent dvs olycksfritt hemma. (även vid utomhusvistelser och liknande) Det gick rätt snabbt, på några veckor, från enbart blöja tills han var pålitligt torr utan påminnelser. Jag antar att det där är ganska olika.

Jag tycker att det funkade bra att sköta "pott-träningen", eller avvänjandet vid blöja eller vad man nu vill kalla det, hemma i lugn och ro.För sonen verkade det inte vara några problem att vara utan blöja hemma men ha blöja hos dagmamman.

Men det beror ju också på hur mycket barnet är på dagis eller hos dagmamma. Ett barn som är i barnomsorg på heltid har ju t.ex. inte så mycket tid för att toa-träna hemma så då kanske det är lika bra att försöka ta bort blöjan även på dagis trots att barnet kanske inte är klockrent torrt ännu.
 

När stora tjejen slutade

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
med blöja lät vi henne vara utan lika mycket på dagis som hemma. Vi laddade upp med extrakläder och pratade med personalen (som är rutinerade när det gäller detta). De påminde ofta, ofta om att gå på toa och visst hände det olyckor, men det kan det göra fortfarande (och kommer säkert göra ett tag till).
Mitt tips är att ladda upp med extrakläder, även utekläder om du har, och berätta för personalen. De kan sedan avgöra när det känns som ett "måste" med blöja (om de ska iväg på längre promenader/utflykter t ex) eller när det går utmärkt att köra utan även vid utelek.

Kramisar
 

Samma här! *imt*

Skrivet av  Elena med Tea
\'
 

Artiklar från Familjeliv