Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

GI smart

Skrivet av Anna
Jag har tänkt börja med att äta mer GI smart, jag är en sådan som i dag äter mycket pasta, vittbröd mm, så jag skulle bli glad om några hade tipps på menyer som är bra ur GI synpunkt. Vad jag förstår så måste jag lära mig att laga mat på ett helt nytt sätt eftersom det jag äter idag inte är speciellt GI smart.
Svar på tråden: GI smart

rekommenderar

Skrivet av  maria65a
Köp boken "naturligt slank" Av Fedom Lindberg, där står allt du behöver veta, precis allt *s* Det finns en uppföljare som heter "naturligt slank kokoboken" som har en massa menyer och dagsplaneringar med.
Gillar den helskarpt! Köpte mina på bokus, inte så dyrt som i bokhandeln.

äsch!

Skrivet av  maria65a
Dumt att stava författarnamnet fel Fedon Lindberg ska det stå. Han är läkare på överviktsenheten i Oslo.

Välkommen i klubben :-)

Skrivet av  jeslin
Här har du bästa sidan: http://www.paulun.com. Där finns massor med information och tabeller med GI-värden på olika matvaror. Det finns också ett forum där du kan få hjälp med dina frågor.

Sen kan jag säga direkt att pasta har lågt GI, om du inte använder snabbpasta förstårs.

GI-mat

Skrivet av  Sofia*
Jag äter för att hålla rätt på mitt blodsocker, men det är samma sak.
Jag lagar kött, fisk osv som vanligt men byter ut potatis, ris, pasta mot en härlig sallad med flera olika sorters sallad och massor av färska grönsaker.
Till frukost äter jag bröd, men bara riktigt grovt bröd som pumpernickel eller rallarhalvor. Och inga söta pålägg, oftast bara ost och smör.
Pasta äter vi ibland men då bara fullkornspasta.
På det här sättet får mina måltider extremt låga GI. Enda jag tillåter mig lite fusk i är sushi, det kan jag inte leva utan ibland.

bra receptbok

Skrivet av  ek do tin
Cathrine Schücks kokbok "Helt naturligt" är full med bra recept på GI-mat, allt är lättlagat, gott och vackert. Bokförlaget DN.

Boktips 2

Skrivet av  jeslin
Fredrik Paulun har skrivit en receptbok med GI-recept som kommit ut i april i år. Den heter "Blodsocker Blues i köket". 80 recept i den.

Enkelt!

Skrivet av  Maggan
Laga din mat som vanligt men ta (nästan) inget av ris, potatis, pasta och bröd. Ät istället mera av kött, fisk och fiberrika grönsaker. Läs alltid på innehållsdeklarationerna när du handlar och välj konsekvent det med lägsta kolhydratinnehållet (vilket innebär att en hel del lightprodukter faller ifrån!).

I affären finns det mjukt, mörkt bröd med 32 kolhydrater och det bästa knäckebrödet är Wasa fiber plus.