Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. GI

Skrivet av Anna
Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket man kan äta av allt?
Jag menar man kan ju inte bara utgå ifrån ett lågt GI och sedan vräka i sig...
Och t.ex så har vanlig mjölk lägre GI än mini men Fredrik P menar att man skall titta på andra saker än Gi också och därför välja mini, Det här känns jätte svårt att lära sig, är det någon som kan hjälpa mig att tänka rätt.
Tack för tipsen nedan maria65a samt jeslin
Svar på tråden: Ang. GI

Läs Montignac

Skrivet av  Sofia*
Han är den som ligger bakom det hela. Hans böcker finns översatta till svenska och där få du klart för dig hur du ska göra för att slippa för mycket räknande.

fast han är så krånglig!

Skrivet av  maria65a
Tycker att hans böcker är så krångliga med alla reglar om när man får äta frukt osv. Gillar Paulun och Lindberg bättre :-)
Dessutom är recepten så typiskt franska *fniss*

Andra utgåvan

Skrivet av  Sofia*
Den första utgåvan som kom, "jag äter och förblir smal" (eller nåt sånt) är betydligt krångligare än den andra som jag tror heter "jag äter alltså förblir jag smal". Hans recept är franska, ja visst, men så krångligt blir det inte tycker jag: Frukt ska ätas som en separat måltid, dvs ät frukt som mellanmål men inte som efterrätt.
Ät sallad istället för potatis, ris eller pasta. Kött, fisk ägg osv kan du äta som vanligt.
Vill du ha efterrätter så undvik sötsaker, ät hellre en ostbricka men hoppa över kexen!
Jag älskar det här sättet att äta, jag tycker att ris och potatis är ganksa tråkigt men njuter av en härlig grönsakssallad.

ska titta

Skrivet av  maria65a
Ska titta i den nästa gång jag är i en bokhandel.
Jag äter själv enligt den "metoden" och äter alltid gott och är alltid mätt och håller numera vikten :-)
Däremot så äter jag inte som han föreslår feta ostar eller gräddprodukter, håller mig till enkel och fleromättade fetter men det är mer en hälsoinställningssak *s*

Mycket enklare än att följa point eller kalorier!

Jodå...

Skrivet av  jeslin
...ska försöka hjälpa dig :-)

GI är en väldigt liten del i en rätt kosthållning så det är inget man ska stirra sig blind på.
Man måste se till helheten och det är svårt att förklara allt det så här, men här är några av de viktigaste sakerna att tänka på:

- Först kan det vara bra att veta hur mycket kcal (ca) du förbränner/dag. Intaget får inte vara större än förbränningen (du räknar förstårs in motion och så här), för då kommer du på sikt att gå upp i vikt.

- Fördelningen mellan näringsvärdena är viktig. Många äter för mycket fett eller för mycket kolhydrater. För mycket protein är det svårt att få i sig så länge man inte lever på bara kött ;-)
Hur fördelningen ska vara skiljer sig åt beroende på vem du pratar med men jag tycker 20-30E% fett, 40-50E% kolhydrater och 20-30E% protein kan vara rätt lagom. Hur man räknar ut E%?
1 g fett ger 9 kcal
1 g protein ger 4 kcal
1 g kolhydrater ger 4 kcal
När du räknat ut hur mycket kcal du ätit på en dag och hur många g av det totala intaget som är från de olika närinsämnena gör du såhär:
Om du ätit 2000 kcal en dag och 60 g är fett tar du 60*9/2000 och så gör du likadant med protein och kolhydrat för *4 då. Då får du fram energiprocenten.
Oj, vad jobbigt det där blev...

- Fettkvalitet. Du bör eftersträva att det fett du äter är av god kvalitet, dvs mest fleromättat och omättat fett, mindre mättat. Det kan man lätt göra genom att tex steka i rapsolja i stället för margarin osv. Det är viktigt att INTE äta för lite fett också (se föregående punkt) för då får man en lägre förbränning = mindre viktminskning om någon alls!

- Utöver detta kan man kika lite på GI och tex byta ut snabbriset mot parboiled ris och snabbpastan mot en med längre koktid mm. Det är inget man behöver vara nitisk med men man kan försöka välja bättre produkter när det funkar.

Nu låter ju allt det här väldigt jobbigt, men det behöver det inte vara för efter ett par veckor behöver du inte längre ha stenkoll på hur många kcal du fått i dig osv för då har du förhoppningsvis lärt dig hur man äter rätt!

Och så...

Skrivet av  jeslin
...måste jag tillägga att dom enda gångerna du egentligen behöver fundera över GI är ju när du ska äta mycket av något som är väldigt kolhydrat-rikt. Det är ju kolhydraterna som är snabba eller långsamma.

GI-är allt?!

Skrivet av  Sofia*
Spännande tycker jag att läsa hur du lägger upp det. Naturligtvis finns det flera varianter som fungerar och din ser ju bra ut. Men så som jag fått lära mig det så behöver man inte räkna kalorier, om man håller insulinet på rätt nivå kommer överflödiga kalorier att gå rätt genom kroppen! Men det kräver ju då att det är kalorier från saker som inte höjer blodsockret, för gör de det kommer det att produceras insulin som binder energin i kroppen.
I sydsvenskan håller de just nu på med bantning, flera personer som använder olika metoder och man får följa dem. Jättespännande tycker jag, finns på nätet om du är intresserad.

Hmm...

Skrivet av  jeslin
Själv räknar jag inte kalorier eftersom jag lärt mig hur jag ska äta för att må bra och hålla min vikt. Det är inget jag tänker på och jag menar heller inte att Anna ska räkna kalorier resten av livet utan det handlar om ett par veckor för att få lite koll.

Det här med GI har du fullständigt fått om bakfoten är jag rädd.
Anledning till att GI kan vara bra för att gå ner i vikt är att när blodsockret hålls på en jämn nivå blir man inte så sugen på sötsaker och annat.
Om insulinnivån blir för hög i kroppen kan fettinlagringen öka och fettförbränningen minska. Det är ytterligare en anledning till att GI kan hjälpa till att hålla vikten.

Insulin är inte bara av ondo. Det hjälper till med muskelbyggnad och är något alldeles nödvändigt för kroppen! Om blodsockret sjunker för lågt blir vi sugna på något gott och det är kroppen sätt att tala om att insulin-nivån är för låg. En lagom nivå är det man eftersträvar.

Att kalorierna skulle gå rätt igenom kroppen är helt enkelt omöjligt. Såna mirakelgrejer finns inte på riktigt.

Och åter igen... GI är bara ett av flera verktyg för att hålla vikten och få kroppen att må bra. Man får inte stirra sig blind på detta. Hur bra man än äter enligt GI-metoden är det samma gamla visa som fortfarande gäller: man får inte ge kroppen mer än den gör av med för då går man upp i vikt - alltså om man tillför fler kcal än man förbränner så går man på sikt upp i vikt.

Läs herr Pauluns artikel här för att lära dig mer om GI:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=355

Jag vet inte..

Skrivet av  Sofia*
..vem Paulun är, jag håller mig till Montignac och min dietist. Jag menar inget som kritik mot dig utan tycker mest det är spännande med olika teorier. Det måste itne finnas bara en som fungerar. Men att energi kan gå rakt genom kroppen, det är jag säker på för annars skulle jag vara stor som ett hus! (Och avförning är ju utmärkt som gödsel)

Sofia

Skrivet av  jeslin
Paulun är svenska motsvarigheten till Monitignac. Han är den som fört fram GI i Sverige. Det är alltså samma sak. GI är ingen bantningsmetod, inte heller Montignac i sig, utan GI är ett instrument för att mäta hur mycket blodsockret stiger när man äter olika produkter.

Monignac säger samma sak som Paulun så jag tror ändå du ska läsa på lite igen (heller inget illa ment!).

Jag vidhåller att kalorier inte kan åka genom kroppen utan att tas upp. Det är en fysisk omöjlighet och om din dietist hävdar det måste hon/han vara synnerligen oseriös.

Hoppas du inte tar illa upp, för så är det inte menat.

Om Paulun

Skrivet av  Sofia*
menar att man ska räkan kalorier så kan det inte vara exakt samma som Montignac. Jag vet itne vem du är och vad du har för utbildning som uttalar dig så bombsäkert om vad som är möjligt eller inte. Min dietist finns på universitetssjukhusets diabetesavdelning, så seriös är hon! Och jag väljer att lita mer på henne och mina erfarenheter. Du ber mig att inte ta illa upp, men då får du nog vara lite mer ödmjuk, för visst tar jag illa upp när när du säger att jag fått ALLT om bakfoten. Jag tycker vi avslutar diskussionen här.

jag tror...

Skrivet av  maria65a
...att ni egentligen talar om samma saker fast ni väljer att uttrycka er på olika sätt, jag tolkade båda era inlägg som korrekta fast jeslin uttryckte sig mer vetenskapligt och sofia mer som folk talar.

Paulun är förövrigt näringsfysiolog och har en annan typ av utbildning än dietister och hans böcker/uttalanden är mycket seriösa fast jag gillar nog Fedon Lindbergs (överläkare Oslos överviktsenhet) litteratur lite bättre själv. Montignac var PR ansvarig på ett läkemedelsföretag innan han blev bästsäljare med hans dietböcker, fast jag har ingen aning om vad han är utbildad i!
Tycker att man ska ta in information från så många som möjligt och aldrig försitta en chans att ifrågasätta - det är så man lär sig :-)

Sofia

Skrivet av  jeslin
Tråkigt att du ser det så, för det var inte min mening att göra dig arg eller sårad. Men jag måste ändå stå för det jag kan och vet.

Paulun förespråkar inte att man ska räkna kalorier och det gör inte jag heller. Läs mitt inlägg en gång till så förstår du att det bara var något jag föreslog som en början för att få lite mera koll.

Om Paulun

Skrivet av  jeslin
"Fredrik Paulun är känd från svt:s hälsoprogram Toppform och är just nu ett av de hetaste namnen inom kost och näring. Han är utbildad näringsfysiolog och har utbildat sig vid Stockholms Universitet (Nutritionslinjen, 160 p).
Fredrik håller regelbundet föreläsningar på arbetsplatser, universitet, träningsanläggningar, sjukhus och läkarstämmor. Hittills har han hållit över 500 föreläsningar i hela Norden."

Och...

Skrivet av  jeslin
http://www.halso.info/visa/montignac (här står om det du pratar om Sofia - med energiöverskott som "försvinner"...)

Min personliga åsikt om Montignac är att det finns mycket sunt i dieten, men inget av det är något nytt. GI är bara en mätinstrument för att mäta hur mycket ett livsmedel höjer blodsockret.

Montignac själv har jobbat på ett läkemedelsföretag innan han kom på den goda idéen att sälja en massa böcker för dyra pengar och prata om GI som om det vore något han kommit på. Om man går in på hans hemsida: http://www.montignac.com förstår man ganska snabbt att allt det här är "hemligt" och bara den som köper en bok får egentligen veta något om dieten. Det tycker jag säger en del...

Livsmedelsverket i Sverige tex tycker jag känns som en tryggare källa.

Jag tycker inte om ordet diet överhuvudtaget och tycker inte man ska hålla på att räkna kalorier (utom i utbildande syfte), utesluta livsmedel eller dra ner på ett minimum av kaloriintag. Jag tycker istället man ska lära sig mer om de livsmedel vi äter idag och på vilket sätt de påverkar hälsan.

Gör man det öch läser tillförlitliga källor som Livsmedelsverkets rekommendationer (http://slv.se) ser man snart att något vi generellt i Sverige borde minska på det mättade fettet (något som enligt Montignac är helt ok att vräka i sig) och att vi borde öka andel omättade och fleromättade fetter i vår kost. Vi borde också minska på sockerintaget och dom snabba kolhydratkällorna. Inget nytt under solen här.

Det är MIN åsikt och den utesluter inte någon annans.

Länk

Skrivet av  jeslin
I maj var det ett seminarium i Livsmedelsverkets regi kring GI i Uppsala. De som deltog var dietister från bla Uppsala universitet och Livsmedelsverket.
De förklarar ganska bra problemen kring fokuseringen kring GI som råder idag. Nyttigt för alla att läsa:
http://www.sdn.nu/forum/thread.cfm?threadID=2785

snabbtips

Skrivet av  maria65a
Tidningen Hälsa hade i detta nummer ett reportage om GI men lite recept och enkla förklaringar på hur man ska förstå det hela. Kanske en billigare start än att köpa nya böcker?

Senaste året har

Skrivet av  Maggan
jag stenhårt kollat innehållsdeklarerade kolhydrater och konsekvent valt den produkt som legat lägst. Fettinnehållet har jag däremot inte brytt mig om (i dessa tider tar jag tex extra vispgrädde på jordgubbarna eftersom jag inte får ta något socker). Den här dieten har jag antagit av medicinska skäl. På köpet har jag rasat 30 kg i vikt, och det var inte helt fel, kan jag säga ;-)