Olika bud |
|
Skrivet av | Lotta |
Kan man äta ris och pasta enligt GI-"metoden"? Jag har läst både och! Har läst att fullkornspasta och ris är "tillåtet". Hur är det egentligen?? | |
Svar på tråden: Olika bud | |
|
|
GI-metoden.. |
|
Skrivet av S-J | |
.. finns det väl egentligen inget som heter, utan det finns flera olika dieter som tar hänsyn till GI-värdet på olika sätt och olika mycket. Klart är i alla fall att fullkornspasta är betydligt bättre än vanlig pasta och snabbpasta ut GI-synvinkel, vad gäller riset tror jag ris är sämre än potatis ur samma synvinkel. Men det beror ju på hur "strikt" man anser att man behöver vara. Själv tar jag hänsyn till GI-t på så sätt att jag försöker vara sparsam med snabba kolhydrater, utan att utesluta dem, förrutom efter ett träningspass då jag istället aktivt letar upp dem. Men jag utesluter inte vanlig pasta, potatis och ris.... däremot försöker jag äta mindre av dem än vanligt så att säga. Jag äter t ex oftast bara potatis/ris/pasta till ett av mina huvudmål och inte till både lunch och middag, och jag låter proteinbiten och grönsaksbiten vara de två stora bitarna och kolhydratbiten den lilla. Och jag byter gärna den vanliga pastan mot fullkorns ifall jag har möjligheten. |
|
Jag vet att |
|
Skrivet av Lotta | |
det inte heter GI-metoden, det var därför jag skrev metoden inom situationstecken. Okej nu är jag lite klarare i skallen. Tack! |
|
|
|
tillåtet |
|
Skrivet av maria65a | |
Allt är tillåtet :-) Men man bör äta mat som är så obehandlad som möjligt när det handlar om sädesslag. Fullkornsprodukter är alltid bättre än vita dito om det inte handlar om par-boild rice som är behandlat med tryck vilketgör dem långsammare. Bröd är bäst om det är hela korn i brödet eller om det är bakat på surdag. Potatis har lägst GI när den är kall, så potatissallader passar ju bra till sommaren. Det viktiga är att man tänker på helheten när man vill äta GI inspirerat. Man kan äta av allt men dom snabba kolisarna bör inte dominera måltiden! |
|
Här... |
|
Skrivet av jeslin | |
...finns en lista över GI-värden. http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302 Dom ska vara så låga som möjligt (som du säkert redan vet), så du kan lätt se här att när det gäller potatis är det allra bästa att koka, kyla och sedan värma igen. Pasta är helt ok om du inte väljer snabbvarianterna. Detsamma gäller ris. Välj inte snabbris eller snabbmakaroner utan satsa på de sorter som behöver längre koktid. Fullkornsspagetti är något bättre än vanlig, men skillnaden är marginell. Ris är det bästa att välja parboiled ris. Sämst bland rissorterna är jasminris. |
|
Jag har gått ner |
|
Skrivet av Maggan | |
30 kg (av medicinska skäl) på ett år genom att drastiskt minska intaget av potatis, ris, pasta och bröd. Jag har förstås slutat med allt godis och läskdrickande men jag har ätit massor av salta jordnötter och inte heller snålat med vispgrädde och fett i maten. Till saken hör att jag vet att mina blodfetter har legat bra under hela tiden. | |