Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man göra ngt gott av kassler...?

Skrivet av Lufsan
Har aldrig lagat ngt med kassler, men nu har jag motvilligt köpt hem en bit då jag hört att det ska vara "smalt" kött. Har ngn ngra skoj tips????

Lufsan
Svar på tråden: Kan man göra ngt gott av kassler...?

Ananas

Skrivet av  Sofia*
Skär kasslern i skivor, lägg på en plåt. Lägg en skiva ananas på varje kasslerskiva. Lägg på lite mager ost och gratinera. Ät tillsammans med en god sallad. Mums :-)

Åh kassler äter vi ofta

Skrivet av  C73 m M99 & J03
i alla variationer.

Perfekt att ha i sallad istället för skinka.

Kassler Italiana - allas favorit hemma. Skiva kasslern och tomater, sedan varvar du kassler och tomater i en ugnsform, strör över basilka och sedan lite riven smal ost, lägg gärna extra tomater runt om (de brukar jag tycka om), sedan gratinerar du det i 175 grader ca 20 minuter. Till detta serverar du ris, couscous eller bulgurvete. Smaksens.

Skivad stekt kassler är gott till potatismos.

Kall skivad kassler med kokt färsk potatis och en smal mimosasallad (köp fruktcoktail i juice eller ta färska frukter som du tärnar, blanda med matlagningsyoughurt eller liknande och ha i en gnutta fettfri majonäs för rundare smak)

Mer

Skrivet av  C73 m M99 & J03
woka den kan du göra med lite grönsaker också - jätte fint.

Vill du "lyxa till det lite" kan du skära kasslerni strimlor, skiva färska champinjoner som du steker i en panna, häll sedan över kasslern och värm upp. Därefter tar du cremebonjours tomat och basilka sås (lite fett jag vet men åååå så gott när man vill festa till det lite). Servera till ris, pasta, couscous el bulgurvete.

ett vv recept

Skrivet av  marre
som är jättegott!
Skiva squash tunnt och lägg i botten på en form,strimmla kasslern i cm tjocka strimmlor och strö över squashen.
Gör en enkel vit bechamel sås med ost i och häll ovan på allt,in i ugnen och gratinera,servera med ris.

Enkelt sätt att göra såsen på:
häll mjölk i en kastrull och låt koka upp under omrörning,blanda redning av mjöl o vatten och häll i mjölken (när den kokar)till lagom tjocklek på såsen,häll sedan i ost som får smälta ner-så mycket eller lite man vill,salta o vitpeppra,klart!

Tärna

Skrivet av  Lena_O
och blanda med en ostsås eller vanligt vitsås till pasta.

Tärna eller skär stavar och blanda i sommarsalladen med ost och annans.

Skiva tunna skivor och ha som pålägg.

Grovriv den och lägg på hemmagjorda pizzan.

Kasslerstroganoff.

Jättegott till pasta!

Skrivet av  Mysaan med boysen + bf 23/7
Tärna kasslern. Strimla paprika i olika färger. Ös ner i en gryta. häll på creme fraiche. I ursprungsreceptet ska det vara en grädde oxå men jag tar hellre två creme fraiche annars blir det kaka på kaka.

Häll på lite chilisås och pressa i någon vitlöksklyfta.

Servera till kokt pasta och fräsch sallad.

Har precis ätit

Skrivet av  zingorina
1 portion "Kassler med rotfruktstäcke"

"klä" botten på en form med 3 kasslerskivor (90 gram). Bred över liiite fransk senap. Riv och blanda: 1 palsternacka, 1 morot och 1 potatis. Finhacka lite gul lök och blanda i. Blanda även i 1 msk ströbröd och 1,5 tsk flytande margarin. Krydda blandningen med vitlök, persilja, salt och peppar. Lägg blandningen över kasslern och gratinera i ugnen 175 grader i c.a 30 - 40 minuter eller tills det fått fin färg.

(6 points för de som räknar)

Linda