Matbröd |
|
Skrivet av | Petrapeps |
vill jag baka.. Men vilket mjöl är det bästa när man skall gå ner i vikt? Någon kanske tom har ett bra recept? |
|
Svar på tråden: Matbröd | |
|
|
Hej hej!! |
|
Skrivet av Ylva :-) | |
*vinkar* Är också inne o smygläser. Vill gärna ha solrosfrön i brödet så vi får se om du får nåt bra recept så kan jag "tjuva" det jag med! Kram! | |
Trekornsbröd? |
|
Skrivet av maria65a | |
½ dl rågkross ½ dl vetekross ½ dl kornkross 5 dl vatten 25g jäst 1½ msk olivolja (ta inte bort fettet - det sänker GI!) 2 tsl salt 9 dl vetemjöl (dinkelmjöl går oxå bra) ½ nymalda linfrön (1 msk kummin) Blanda krosset kvällen innan baket med vattnet som fått koka upp innan . Smula jästen i en bytta, rör ner krosset med vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt oljan, salt, mjöl, linfrön och krydda. Arbeta ihop till en smidig men aningen kladdig dag (tillsätt mer vatten eller mjöl om degen är för lös eller för hård. Låt jäsa 45 minuter klicka ut 12 bullar på plåt eller häll i 2 liters form och låt jäsa 30 minuer till i formen sätt ugnen på 250 grader och grädda 5 minuter, sänk värmen till 175 grader och grädda bullarna i 20 minuter till eller formbrödet i 50 minuter till. Du kan även ta bara en sorts kross (kornkross har lägst GI) eller blanda efter önskemål. Vill du ha solrosfrön eller pumpakärnor i (nyttiga fetter) så är det bara att blanda i degen. Testa dig fram. Vad gäller mjöl och vikt så är mjöl i sig inte "farligt" när man ska gå ner i vikt, det är snarare kombinationen med socker eller dåliga fetter som gör det förrädiskt :-) Grovt bröd är bättre än vitt då man aldrig orkar äta samma mängder av det grova som av det vita. Prova dig fram! |
|
|
|
Tack! |
|
Skrivet av Petra | |
Det lät supergott!! Skall egentligen inte äta fibrer ;o) Men va 17, jag vill ner i vikt!!! Måste nog inhandla alla krossen..*s* |
|
Tänkte bara... |
|
Skrivet av jeslin | |
...reda ut begreppen lite här. Om du vill gå ner i vikt skulle jag rekommendera dig att inte äta alltför mycket bröd oavsett sort. Någon skiva eller ett par till frukost är såklart ok, men jag skulle nog hålla mig till det. Vetemjöl är det "sämsta" mjölet eftersom det har väldigt högt GI. De flesta bröd innehåller dock vetemjöl men i olika mängd. Så försök byta ut så mycket av vetemjölet som möjligt mot helkorn. Så fort kornen är malda försämras nämligen GI. Bra är också om brödet innehåller någon bra fettkälla som tex solrosfrön eller nötter. Det är nyttigt för kroppen och för fettförbränningen. |
|
Det |
|
Skrivet av Petra | |
var just till frukost som jag behövde ha lite bröd. Tycker att det är kul att baka så då tänkte jag baka nåt lite grövre bröd & inte bara rågsikt/vetemjöls bröd. Mackor är aldrig BRA för viktminskning, men eftersom jag undviket mjölkprodukter så blir det svårt med frukost. Förra gången jag gick på VV & gick ner 19 kilo så åka jag smörgås på morgonen, men bakade aldrig eget så jag tänkte göra det nu! |
|
|
|
Jag gör... |
|
Skrivet av Mia 2+1 | |
...grundrecept med grovt rågmjöl (finns i Vår kokbok, tror jag), med olja,honung och solrosfrön - det blir jättegott! Tryck ut all degen i långpanna, skåra bitar i den storlek du vill ha, bryt isär. | |
Glöm inte att ha i |
|
Skrivet av Maggan | |
Pofiber om du vill öka fiberhalten i brödet. En jättebra produkt som varken smakar eller är svårtuggad! Annars håller jag med dem som säger att bröd innehåller på tok för mycket kolhydrater, så ta bara en macka om dagen.... om du måste! | |