om att minska på kolhydrater |
|
Skrivet av | @nn@ |
Jag har alltid tyckt att detta verkar bra, på somrarna har det ofta blivit så att jag hellre har ätit sallad och grönt till det grillade köttet och oftast hoppat över riset, pastan eller potatisen. Nu undrar jag bara - om man ska gå in för detta lite mer strukturerat - vad äter man till frukost? Där är det svårt att undvika brödet tycker jag. Aldrig annars, bara till frukosten, det känns svårt att äta en bra frukost utan smörgås.... Nån som kan tipsa på en bra frukost med lågt GI alternativt helt utan kolhydrater i form av bröd? | |
Svar på tråden: om att minska på kolhydrater | |
|
|
Hmmm... |
|
Skrivet av P | |
Fråga på Kom i Form-snacket, där finns ganska många som har koll på GI har jag sett. Jag skulle kunna tänka mig att en ganska så låg GI-frukost är havregrynsgröt med mycket frön och nötter i (linfrön, phylliumfrön (eller vad de heter) osv). Gröten har väl lägre GI än flingorna. Slänger du dessutom i en äggvita eller två så behöver du nog inte lika mycket gryn -> mindre kolhydrater. Men det är klart - en del kolhydrater blir det ju ändå! | |
Jag äter... |
|
Skrivet av Sofia* | |
mat med extremt låg GI pga av problem med blodsockret. Jag äter dock bröd till frukost men bara riktigt grovt helkornsbröd bakat utan raffinerat vete. Typ rallarhalvor, rågkusar, pumpernickel osv. Ett annat alternativ är väl musli, bramflakes eller något dyl. Se bara upp för de färdigblandade man köper, de innehåller allt för ofta socker. Jag blandar musli själv, den blir godare och är garanterat sockerfri. | |
|
|
Frukost |
|
Skrivet av maria65a | |
Bortsett från ägg (kokta, röra, omelett) som är det vanliga att äta som low carbfrukost så kan man äta överblivna köttrester från middagen tillsammans med frukt eller bär. Jag äter (lågt GI) lättyoghurt med loppfrön, äpple, kanel och sojaflingor just nu. Det ger lite kolhydrater med inte så många som en bröd frukost ger. Lågt GI-frukost blir enklare än så; lite makrill eller ägg på två finn-crisp ger en bra balanserad frukost och gärna lite bär med Keso. Keso är iofs alltid en höjdare som low carb, du har Keso med frukt och nötter, Keso med ägg, Keso med pumpakärnor och tex jordgubbar. Keso blandat med yoghurt 50/50 och nötter där i. Fruktsallader av olika bär och frukter med nötter och frön i. Smooties med massor av bär, sojaproteinpulver, en klick turkisk yoghurt och sojamjölk tex. Urvalet är oändligt, det gäller bara att komma förbi brödtänkandet :-) |
|
Dagens enda bröd |
|
Skrivet av Maggan | |
äter jag till frukost. En skiva hårt Wasa fiber plus eller en tunn skiva mjukt fullkornsbröd. Schulstad har ett par sorter med bara 32 gr kolhydrater! På mackan lägger jag massor av pålägg, ost, korv, hamburgerkött eller ägg (och liiite kaviar). Till det äter jag naturell fil. Ibland äter jag flingor (Kelloggs all bran extra fiber) till filen istället för "dagens bröd". | |
jag äter äggröra |
|
Skrivet av mandelblomman | |
eller omeletter till frukost ofta.Klipper ner lite rökt lax eller en bit skinka till o ett glas grönsaksjuice till. Står mig mycket bättre än då jag äter bröd eller flingor! |
|