lowcarb-recept önskas! |
|
Skrivet av | Margut |
Jag har hittat ett par riktigt bra sidor på nätet, men behöver fortfarande massor av flera recept! Det blir nog lite trist i längden om jag ska leva på kyckling och ägg... :/ Nja... riktigt så illa är det väl inte, men som sagt, vet någon var jag kan hitta fler recept så blir jag jätteglad! :-) |
|
Svar på tråden: lowcarb-recept önskas! | |
|
|
så gjorde jag |
|
Skrivet av maria65a | |
När jag åt low carb så hade jag inga recept utan jag använde mig av ett kostprogram och bestämde hur många kolisar jag skulle äta per dag (ca 35-40) och så planerade jag maten utifrån det. Mycket enklare så och maten blev "vanlig" :-) Men jag har lite svårt att följa recept *s* |
|
Kan inte heller följa recept, |
|
Skrivet av Margut | |
men använder dem som inspirationskälla! :-) Så snart jag fått lite kläm på hur mycket kolisar det är i färs, kyckling, fisk, kassler, bacon, ägg osv kan jag nog "röra ihop något". Jag vill också ha "vanlig" mat eftersom hela familjen ska äta samma. Det är ju bara det att jag utesluter pastan/potatisen etc. Hur gick det för dig att äta 35-40 g kolisar per dag? Själv har jag satt min gräns vid 50g/dag (samma som om du går på pulverkur). Det är fantastiskt hur länge jag känner mig mätt efter en måltid och redan nu, dag två, har sötsuget drastiskt minskat! Häftigt! :-) Oj vad jag babblar! *s* Tack för ditt svar i alla fall! Kram |
|
|
|
35 ca |
|
Skrivet av maria65a | |
Jag bestämde mig för att det var en bra gräns där jag kunde äta frukt och grönt utan att behöva sakna något, åt så i 10 veckor och sedan ökade jag med drygt 5 (kanske 10) koliasar för varje vecka tills jag låg på dagens nivå på ca 150. Nu äter jag mer GI inspirerat och trivs bra :-) Lycka till! |
|
Hrm... |
|
Skrivet av Margut | |
Jag har tänkt om och försöker nu ligga på max 40 g kolhydrater/dag och det funkar bra. Nu, på dag 5, tror jag att jag kommit in i ketosen, det känns så på smaken i munnen... :/ Vet inte riktigt var jag kommer lägga mig när jag nått målvikt, men kanske runt 60-70 g/dag. Jag antar att jag får testa mig fram. Som det känns nu kommer jag nog att fortsätta med "low carb" snarare än GI-inspirerat. Skillnaden är kanske inte så jättestor, men jag mår _mycket_ bättre med ett minimalt intag av kolhydrater har jag märkt! Tack för svar! |
|
Margut! |
|
Skrivet av maria65a | |
Det finns folk som ligger kvar på en låg nivå länge så det går bra om man vill. Jag ville träna så det gick inte att ligga på så låg nivå, problemet med lite kolisar är att kondisen blir som på en halvdödgris typ... *s* Dessutom kunde jag inte bygga muskler på så lite kolhydrater och med tanke på hur spinkig min överkropp har blivit så tog jag ett beslut att lämna low carb till förmån för lite mer kolisar men ändå ligga långt under RDI. Som du säger får man känna sig fram. Lycka till! |
|
|
|
Margut - svaret på din undran: |
|
Skrivet av Maggan | |
"Så snart jag fått lite kläm på hur mycket kolisar det är i färs, kyckling, fisk, kassler, bacon, ägg osv kan jag nog röra ihop något." I dessa produkter finns inga kolhydrater alls! Såvida du inte har blandat i en massa skorpsmulor i färsen. Jag brukar blanda färsen med mixat ägg, lök och kryddor = nästan inga kolhydrater (endast från löken). Alltså kött, fisk, fågel, ägg kan du äta hur mycket som helst!!! |
|
Tack, tack! |
|
Skrivet av Margut | |
Ungefär så hade jag tänkt göra! :-) Är inne på dag 5 nu och mår kanonbra! |
|