Smörgåstårta |
|
Skrivet av | Smilax |
Är det något som har ett tips på en "smal" smörgåstårta? Har gjort ett par vanliga till min mammas 75 års fest i morgon men skulle gärna göra en lite mer light version till mig själv. Tacksam för tips! |
|
Svar på tråden: Smörgåstårta | |
|
|
Gör som.. |
|
Skrivet av S-J | |
.. vanligt men basera kletet och rörorna på mager kesella och fettfri majonäs istället för t ex grädde och majonäs. | |
Lite sent kanske.. |
|
Skrivet av Anna med Emilie 030210 | |
Jag gör en jättegod smörgåstårta med vanligt vitt formbröd som bas. Understa lagret består av vegetarisk pastej med ört och vitlökssmak (tartex) utblandat med riven gurka. Mittenlagret består av stekta champinjoner, hackad persilja, lite saft från en citron och lite gräddfil samt örtsalt. Översta lagret består av keso, gräddfil, örtsalt och pressad vitlök. Som garnering har jag bladsallad, oliver lite persilja och skivade tomater. Jättegott! |
|
|
|
Fast tartexpastej.. |
|
Skrivet av S-J | |
.. är inte smalare och nyttigare än t ex leverpastej, och absolt inte smalare och nyttigare än t ex tonfsk som också är vanligt i smörgåstårta. | |
Nee, det kanske är sant.. |
|
Skrivet av Anna med Emilie 030210 | |
men i övrigt är väl tårtan hyfsat smal? Inte totalt fettfri, men ändå bättre än majjonästårtorna.. och god är den dessutom! | |
Tack för tipsen! |
|
Skrivet av Smilax | |
Nu blev det tyvärr så att jag inte hann göra någon specialtårta till min själv så jag har smaskat i mig vanlig smörgåstårta...hade inte karaktär att låta bli den här gången. Men nästa gång ska jag göra en smalare variant..:-) | |