Om man försöker sluta med socker... |
|
Skrivet av | Sockerråttan |
...kan man då använda strösötnings medel istället, eller är det lika illa som socker? Finns det sylt utan socker? |
|
Svar på tråden: Om man försöker sluta med socker... | |
|
|
hej |
|
Skrivet av Ev@ | |
tar andra frågan först: det finns väldigt god marmelad utan socker som kan användas som sylt. Jag har hittat tre olika smaker. Titta i en välsorterad livsmedelsaffär, jag hittade marmeladen på Coop Storköp, men ICA ska ha dem också. För det andra, i stället för socker kan du använda fruktsocker. Det är naturligare än sötningsmedel och smakar bättre. Du tar hälften så mycket som om du skulle använda vanligt socker för fruktsocker är sötare. Men när man ska sluta med socker och vill slippa suget är det viktigt att i övrigt äta mat som inte höjer blocsockret så mycket, mat med lågt GI alltså. Då blir det lättare. Ett annat tips, du kan göra egen sylt och söta med fruktsocker i stället för vanligt socker. |
|
Tack för svar, |
|
Skrivet av Sockerråttan | |
då ska jag bara sätta mig in i det här med GI... | |
|
|
Lite tips |
|
Skrivet av Sofia* | |
Se till att du itne blir hungrig, då kommer sötsuget. Ät ordentliga, nyttiga mellanmål. Har du ett stort sötsug kan krom hjälpa till i början. Det kan du köpa på hälsokosten. | |
Det finns... |
|
Skrivet av Jessica | |
...alltför lite forskning gjord på sötningsmedel för att det ska kännas säkert tycker jag, men framförallt smakar det pest! God marmelad/sylt kan du göra själv genom att koka torkad frukt och sedan mosa i mixer. |
|
då ska du skippa alla sötnings- |
|
Skrivet av Maria | |
medel och helst också enbart få i dig det socker som finns naturligt i bär, frukt och grönsaker m.m. Det är i alla fall råden när man pratar om sk sockerberoende och den bakterie som är relaterad till detta. |
|