Vad ska jag bjuda på? |
|
Skrivet av | Dame -9,1 |
Fyller snart år och släkten kommer. Det ska vara nåt enkelt. Ingen mat utan mer smörgås med nåt gott pålägg. Så långt fixar jag det själv, men vad ska dom få till kaffet? Tänker inte för mitt liv ställa mig och göra tårta eller nåt annat sött. Lite fett gör inget men socker är uteslutet då jag ratar det själv. Funderade på fruktsallad men kanske ändå skulle vilja ha nåt mer "vuxet", som inte blir så söligt och helst tar noll tid att göra såklart;-) Tacksam för tips. |
|
Svar på tråden: Vad ska jag bjuda på? | |
|
|
Skiva ner |
|
Skrivet av farmor | |
banan och skalad kivi på ett ungssäkert fat. Hyvla vit choklad över. Ställ in i ugnen och värm. Servera med vispgrädde. | |
jordgubbar är oxå gotti!! imt |
|
Skrivet av Nilla *guldis* | |
vv | |
|
|
gott i !!!imt |
|
Skrivet av Nilla *guldis* | |
vv | |
Men vit choklad |
|
Skrivet av Dame -9,1 | |
innehåller socker....men jag har prövat det förut och det ÄR gott, men så förbjudet just nu! Kram |
|
men är det inte så |
|
Skrivet av Nilla | |
att fin vit choklad (=dyr) inte innehåller så mycket socker? | |
|
|
Tyvärr inte |
|
Skrivet av Annika | |
ALL vit choklad innehåller socker. Det är fin mörk choklad som inte innehåller så himla mycket socker. Och den funkar inte lika bra till ovanstående efterrätt. | |
Vad sägs om |
|
Skrivet av Annika | |
att bjuda på några olika sorters mörk choklad till kaffet? Enkelt - man bara bryter bitar och lägger i en skål. Om du inte själv vill ha är det ju helt ok det med. Ananrs tycker jag att fruktsallad är gott även för vuxna. Tillsammans med lite vispgrädde eller sockerfri glass om man vill. Lite lyxigare fruktsallad än den vanliga får man av t.ex: nektariner (halvmogna funkar utmärkt), plommon, äpple, passionsfrukt (gröp ur och höll över). Rosta hela mandlar i överst i ugnen 1-2 minuter (håll ögonen på dem så de inte bränns) eller i torr stekpanna. Häll över precis innan servering eller ställ i skål sidanom (om någon är allergisk). Rostad mandel kan man hacka grovt och blanda ner i smält mörk choklad. Klicka ner i ischokladformar och servera som "praliner". Funkar med andra nötter också, så klart. Om det är DIN födelsedag så ska du så klart servera sådant som DU tycker är gott. Jag försöker också äta så sockerfritt som möjligt och när jag berättar för vänner och bekanta om det (och att jag gått ner 5 kg) så är de jätteförstående. Och intresserade. Det brukar bli många diskussioner kring hur man bär sig åt och ibland kan man få bra tips på mat också. Men just efterrätter/kakor är så himla svårt att ersätta i sociala sammanhang. Lycka till! (Och grattis!) |
|