Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vv-fraiche med chili.Några tips?

Skrivet av Susanne
Ni kanske kan hjälpa mig? Har en burk vvfraiche med chili i kylen. Vad 17 ska jag göra med den? Är den stark? Kan barnen äta rätter med den i? Ge mig lite inspiration, är ni snälla...

mvh
Susanne
Svar på tråden: vv-fraiche med chili.Några tips?

Favorit hemma hos oss:

Skrivet av  Lilla H -3,7 av 11,9
Chilifisk med banan
4 port á 6 points

1 tsk margarin
600 g (8 filéer) plattfisk
salt, peppar
2 små bananer
1 frp creme fraiche sweet chili
2 msk riven ost, max 17%
pressad potatis

Ansa filéerna. Salta och peppra lätt. Dela bananerna i 8 delar. Rulla in en bit i varje filé, obs den sida som skinnet suttit på ska vara vänd inåt så att rullarna håller ihop. Lägg fiskrullarna i en smord form, ställ i 225 grader ugn i 5 minuter. Ta ut klicka på creme fraiche sweet chili och strö lite ost på varje rulle. Gratinera i ytterligare c:a 10-15 min. servera med pressad potatis och skivad tomat.
 

blanda den i

Skrivet av  Guldis-Linnea
köttfärssåsen. Mumsigt!
 

Medelhavssoppa m köttfärs - 3,5 P

Skrivet av  Maria H
Medelhavssoppa per portion | 3,5 POINTS
portioner | 4

1 tsk olja
180 g mager nötfärs
1 gul finhackad lök
ev 1 krossad vitlöksklyfta
1 tärnad squash, ca 20 cm lång
2 msk tomatpuré
1 dl okokt pasta, t ex små spiraler eller snäckor
6-7 dl grönsaksbuljong, fond el tärning
1 burk Fraiche 2% Sweet chili
salt och peppar

Servering:
färska basilikablad
2 msk riven parmesanost
Hetta upp oljan. Bryn färsen tillsammans med hackad lök och vitlök. Rör i tärnad squash och tomatpuré. Rör i okokt pasta. Späd efter hand medan soppan sakta kokar under lock tills pastan är lagom mjuk, se tidsangivelse på förpackningen eller smaka dig fram. Rör sist i Fraiche, rör om och koka ihop ett par min. Smaka av med salt och peppar. Häll upp i djupa tallrikar med en liten driva riven parmesan och ett par små fina basilikablad i varje portion.