Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tacos - fett eller magert?

Skrivet av Sarah

Har fått sådana preblem med gallan på sista tiden, och fet mat är rena döden...
Nu undrar jag hur fett tacos egentligen är? Är det magrare att äta mjuka skal istället för hårda?
Älskar tacos, och kan nog inte leva utan det :)
Men sist jag åt tacos så trode jag att jag skulle måsta åka in på akuten...

Någon som vet?
Svar på tråden: Tacos - fett eller magert?

Jag...

Skrivet av  M
vet inte säkert vilket som är fetast av dessa. I övrigt är det ju så att man styr över hur mycket fett man använder genom fett i stekpannan, hur fet köttfärs, om man har nån creme fraichesås eller ej. Tänkte också tipsa om att man kan gära tacopaj och därmed styra hur fett pajskal man använder. Väldigt gott med alla andra tacotillbehör.
Men det var inte det jag skulle säga...
Min mamma har haft svåra gallabesvär (opererad numera) och hon hade inga problem med fet/svårsmält mat alls, kunde äta lax, räkor, ost mm. Däremot tålde hon inte paprika och gurka, som hon fortfarande undviker men fixar mycket bättre efter operationen. Som det verkar så var det värst med rå paprika och skalet på gurkan.
Prova dig fram om det kan vara så för dig också... ett litet tips bara.
 

Tack för ett bra svar!

Skrivet av  Sarah
Jag har ännu inte reagerat på vare sig lök, parika, ost och annat som är typiskt för gallan, men riktigt fet mat som friterade strips från grillen OCH efter att jag åt tacos sist.
 

Jag gör...

Skrivet av  KmA&V
egna tortillabröd. De är helt utan fett, bara vete- & majsmjöl samt hett vatten.
Sen beror ju fetthalten på vad du stoppar i bröden ;)
 

Artiklar från Familjeliv