Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skidor/skridskor?

Skrivet av Humla med Siri och magen v.14
Här är pappan lite sugen på att förära tvååringen skidor eller skridskor i julklapp... men vad är lämpligast?

Skridskor känns ju vingligare men där går det ju bra att åka "mellan benen" på pappa, skidor känns stabilare men då har man ju stavar att hålla reda på också... vi är villrådiga! :-)

Erfarenheter, råd och tips emottages tacksamt!
Svar på tråden: Skidor/skridskor?

Vi har valt

Skrivet av  Jennie
att börja med skidor.
Sonen som nyligen fyllde tre år, testade skidor förra vintern när han var 2-2,5 år och det gick väldigt bra. Han använde ju dock inte stavarna särskilt mycket men han klarade att hålla balansen och ta sig fram på skidorna.

Skridskor testade vi aldrig utan det får han börja med i vinter.
Dottern började åka skridskor när hon var 4 år och hon lärde sig snabbt men det märktes att det var lite knepigare än skidor. Det gör dessutom mer ont när man
ramlar :-(

Skidor känns också lite enklare eftersom man inte behöver ta sig iväg till en ishall eller utomhusbana för att åka.
Om man nu inte bor väldigt nära.

/ Jennie
 

mina

Skrivet av  Petra
har börjat med skridskor i stl 24 :oD.. Den ena var då 2, 3 år & den andra 3 år.
De har båda haft en spark & gått med på isen.
Skidor fick de nog säkert samma vinter, dem kan min 5 åringa ha fortfarande så skidorna kan juh användas längre än skrillorna.......
 

Skidor

Skrivet av  Ullen61
Våra killar började med skridskor när de var 3 år, men tyckte inte det var roligt förrän de blev 5. Men jag vet barn med bra motorik och balans som tyckt om skridskoåkning från 3 års ålder. Skidor provade våra litegrann när de var 2½ och tyckte det var roligt en liten, liten bit. Riktigt roligt blev inte heller skidåkningen förrän de var 4-5. Förhoppningsvis kan han ju ha samma skidor nästa år också, skridskorna brukar de växa ur varje år.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Humla med Siri och magen v.14
Tänk vad bra Aff är! :-) Efter att ha läst era erfarenheter lutar det nog åt skidor!

Vi hade inte tänkt vare sig på olycksrisken med att åka skridskor med en liten "mellan benen" eller att skidor håller nästa år också!

Tusen tack!
 

Artiklar från Familjeliv