Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om man tröttnat på promenader o lekplatsen?

Skrivet av elvizz
Jag har två döttrar, drygt 1 år och drygt 2½. Vi bor i Göteborg och har gjort otaliga rundor i Slottsskogen. Vi är även ute på lekplatser, på gården och i närheten. Min fråga är vad kan man göra mer? Allt känns som rutin. Låter kanske inte klokt att en vuxen människa inte kan aktivera sig själv och sina barn, men så är det. Känner mig helt urblåst i skallen när helgen kommer. Jag jobbar heltid och min sambo är pappaledig. (Jag var hemma i 2½ år)Tacksam om någon har några tips. Kan tillägga att båda döttrarna är sjövilda, inga lugna försiktiga små änglar här inte. Den yngsta klättrar på ALLT och den äldsta är inne i värsta trotsen hittills ( känner mig lätt sinnessjuk emellanåt). Inspiration någon?
Svar på tråden: Om man tröttnat på promenader o lekplatsen?

Öppna förskolan?

Skrivet av  Ullen61
Jag bor inte själv i Göteborg, men min bror gör och när hans barn var små gick de till en fin öppen förskola vid någon stor lekplats i norra (tror jag det var) Slottskogen. Då kan man vara ute så länge man känner för det och sen gå in. Där får man även umgås med andra vuxna, vilket kan vara trevligt som omväxling till barnen.

Annars kanske det finns någon annan öppen förskola där ni bor? Eller om ni kan lära känna några andra med småbarn att hälsa på eller göra saker med? Populärt annars är ju bad, sjöfartsmuséet och Universeum, men det kostar ju en slant.
 

Tack för tipsen Ullen61 & Jessika

Skrivet av  elvizz
Öppna förskolan är jätte bra och provade det ett par gånger innan nr2 kom. Den din bror syftar på är nog "Plikta" som tyvärr är nedlagd nu så även alla andra som ligger i vår närhet. Mycket mycket tråkigt. Ska absolut testa Sjöfarts musèet! Tack igen!
 

Just de, Plikta hette den

Skrivet av  Ullen61
Vad synd att den är nedlagd! Jag var själv där när jag var och hälsade på dem i Göteborg och blev så avundsjuk. Våra öppna förskolor ligger långt från lekplatser, så man "måste" välja om man ska vara ute eller inne hela utflykten.
 

Några tips:

Skrivet av  Jessika
Sjöfartsmuséet (lekrummet) är kul, även för så små. Universeum tror jag de är lite för små för. Önskeleken på Frölunda torg är jättekul, men det kan vara mycket folk på helgerna om man kommer lite senare. MacDonalds är ju ett säkert kort... Ta med en bok till dig, och låt barnen leka så länge de vill! Julmarknaden på Liseberg har ju öppnat nu, men det kan vara ruskigt trångt där!