Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kul att hitta hit

Skrivet av Terese Lundahl
Jag heter Terese och födde mitt andra barn Ellen på sjukhustoaletten. Förlossningen tog 30 minuter. I februari medverkade vi i tidningen Gravid och precis nu hittade jag hit. Ser att andra från samma repotage också är här och skriver.
Personlogen tyckte jag det var fantastiskt att föda barn och gör gärna om det, men med igångsättning tror jag...inga mer oväntade förlossningar....
Svar på tråden: Vad kul att hitta hit

Välkommen hit!

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 30::°
Vad roligt med den till som fött på ngt knasigt ställe:-)
Berätta gärna mera!

Jag födde mitt 3.e barn i bilen. I framsätet på vår minivan..På en busshållplats utanför
Värmdö Golfklubb:-)

Har fött 1 barn till efter det & då gick det ännu snabbare. men vi hann in till förlossningen..
Från första känningen tills han var ute tog det 1 timme. Med glesa värkar..20 minuter av den timmen var vi på förlossningen..

Ska om ca 9 veckor föda barn igen & undrar så klart hur fort det går denna gång..:-)
 

Oj vilka raketer

Skrivet av  Tessan
Vill du inte bli igångsatt denna gången då? Om jag ska ha mer barn ska jag absolut ha igångsättning...vill inte riskera att förda på tunnelbanan precis....
Berättelse om Ellens födesle kanske kommer lite senare. Vilket roligt snack detta är!
 

Står i valet & kvalet..

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 30::°
Ska på samtal till en Dr i mitten av augusti & prata om en ev igångsättning.
Om jag skulle bestämma mig i dag, så säger jag nej..

Just nu känns det som jag hellre föder ensam hemma..
Eller..Ärs jag vet inte..
man kanske ska låta naturen ha sin gång??
 

Nej hualigen...inte hemma själv...

Skrivet av  Tessan
Jag skulle vara alldeles för nervös för att föda hemma själv...jag vill få ut så mycket som möjligt av det. Nästa gång (om det blir så) vill jag dels filma förlossningen (Vi skulle ha filmat Ellens förlossning men kameran låg ouppackad kvar i väskan, fick filma efteråt istället) men även dra ut på det så länge som mmöjligt så man kan hinna med lite mer själv. Inte bara så där pangbom där kom bebisen ut tjolaoppsansa vad fort det gick....
Men min första son belv jag igångsatt då jag gick 17 dagar över tiden. Jag tyckte det var suveränt, man gick i lugn och ro i sjukhuset och hängde med så himla fint i förloppet. Man hann duscha och göra sig redo, han föddes på två timmar från första värken, Ellen föddes på en timme från första känningen.
 

vart är hon född??

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 30::°
Undrar så klart nyfikna jag:-)
Sjukhustoan sa du, vilket sjukhus?
 

Hon är född på ABCs toalett

Skrivet av  Terese
Ellen var beräknad till den 14 juli förra året, den 23:e juli (9 gr över tiden) gjorde en läkare en kontroll och retade området lite. Vi gick hem och firade Arvids födelsedag för han fyllde två år den 23:e. Jag känner att magen är mer orolig och att Ellen är lite lugnare...det känns konstigt...som när man har någon föraning om att något ska hända.
Klockan nio går vattnet när vi kollar tv och vi ringer in. Det är lugna gatan på ABC så vi får komma in och kontrollera om vi vill.
Då förlossningen med Arvid gick relativt fort (två timmar) vill jag åka in och göra en ctg även om det inte gör ont ännu.
Ringer taxi och åker in utan värkar, då är klockan tjugo över nio. Halv tio kopplas CTG som inte visar värkar överhuvudtaget fast jag tycker att det gör ont och vill inte åka hem.
Tjugo i tio vill jag gå och bajsa, barnmorskan säger att hon då måste koppla om CTgn och göra om allt från början men jag MÅSTE gå...
Inne på toan fattar jag meddetsamma att bebisen kommer och jag ropar på min sambo Axel. Så jag sitter på dass och säger aj aj aj aj aj . Får hjälp att resa på mig och ta av mig mina byxor och tröja. Hukar mig över toan som när man ska spy och ut ploppar Ellen 21.55 på golvet (fast bm var snabboch hann komma med madrassen som ska ligga på skötbordet...). Så gick det med vår alternativ förlossning...
Allt gick bra, hon vägde 4000 gr och var 53 lång. JAg sprack ingenting, kände mig som vanligt redan dagen efter.
Hur gick din förlossning till ?
 

Den senaste?

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 30::°
Ärs börjar med bilbabyns..*S*
Kände att det drog i hop sig lite i magen vid 8.30 på morgonen..Trodde bara det var mina vanliga Sd som jag haft hela grav..
Klockan 10.15 ringer jag förlossningen för jag blöder lite & vi är välkomna in..
Hade värkar, men _väldigt_ gesa. och de höll i sig kanske 20-30 sekunder..

Sätter oss i bilen 10.25. Och han föds 12 minuter senare:-)

Men 4.an färdknäppade vi(väldigt effektivt*S*)vid 23.30.
Blev fasligt kissnödig & sprang på toa 100 ggr:-)
Ringde till förlossningen vid 00.30. Och hade då Sd som var glesa. 10 minuter mellan.(Står det i journalen från vårt samtal). Skulle in för en ev vatten koll*S*

Kommer in 01.10 & sonen föds 01.30...
 

Spännande att se var nästa bebis kommer nu då !

Skrivet av  Tessan
Ni kan ju ha vadslagning hemma var ni tror bebisen kommer ploppa ut, på toan, i bilen, vid frukostbordet?
Lågoddsaren blir väl inne på sjukhuset om ni mot förmodan hinner in dit :)
Skämt å sido, man ska väl vara glad för att man har begåvats med breda höfter som min farmor sa...skönt att man har lätt för att föda barn.
Tänk vilken pina att ligga med värkar i två dygn istället för i trettio minuter...vilken ofantligt tur vi har!
 

Hej Tersese!

Skrivet av  sara m. Nattis & Oliver
Så du har hittat hit, va kul:-) Jag brukar också vara här inne ibland. är allt bra? Kram Sara.
 

Hallå gumman!

Skrivet av  Tessan
Allt är bra med oss och med barnen. Axel jobbar till onsdag och sen åker vi till Rödlöga i tio dagar och sen småland. Det ska bli SÅ skönt. Är allt bra med er ? Ska ni någonstans på semestern?
Tusen kramar
Terese
 

Heej!

Skrivet av  Sara m. Nattis & Oliver
Jo, allt är bra med oss. Vi ska mest vara hemma i sommar, ekonomin är väl inte den bästa. Men det är väl ok om det bara tittar fram lite sol också:-)Hoppas ni får en mysig sommar!
 

Hej!

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi -97)
Välkommen hit!

För 13 mån och 1 dag sedan (ganska precis) så fick jag Emma här hemma i sängen. Det gick på ca 1 timme från första värk till att hon var ute och ont gjorde det inte heller..... Jag hade tänkt ha värkar hela natten. *skrattar*
 

Jo

Skrivet av  Tina
jag var ju också en av dom som var med i Gravid. Min förlossning upplevde jag som fruktansvärd och har varit jättedeprimerad och har fortfarande ångest bara jag tänker på det. Det värsta för mig var inte att det gick fort utan att vi till en början inte visste om han levde. Han fastnade ju och jag fick åka hela vägen till sjukhuset med honom och navelsträngen i kläm. När vi kom fram och dom drog ut honom var han ju helt slapp och blå. Sedan tog det fem dagar innan vi visste om han hade hjärnskador. Man kan fortfarande inte riktigt säkert säga om han fick några skador, men han verkar frisk än så länge.
Reportern försökte skriva det lite positivt och utelämnade lite för att det inte skulle låta alltför hemskt. Men jag ville ändå berätta vad jag varit med om.
 

Artiklar från Familjeliv