Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har ni gjort med navelsträngen??

Skrivet av MieB + oscar 03 + bf 22/9
Har ni klippt den själva eller har ni väntat på ambulanspersonalen?

Jag undrar eftersom det pågår en diskussion inne på förlossning om huruvida man skall klippa eller inte om man föder oplanerat ej på bb???
Svar på tråden: Hur har ni gjort med navelsträngen??

Man ska

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 32::°
låta bli att klippa den. Då det inte är nödvändigt att klippa..

Min navelsträng klipptes då jag kom fram till förlossnings entren av en uska..

Hade varit lite svårt att kliva ur bilen annars*S*
 

jag väntade på ambulansen båda gångerna

Skrivet av  Elisabeth med fyra barn
som jag råkade föda hemma. Jag frågade ambulanspersonalen första gången jag födde i hallen och de sa att man ska inte klippa själv då det ska vara sterila redskap man använder.Och navelsträngen
behöver inte klippas på en gång heller.
 

När Emma föddes...

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi -97)
...var navelsträngen avsliten och min sambo uppmanades att knyta om den med ett snöre, utav BM i som var i telefonen. Annars kan barnet förblöda.

När ambulans och akutbil kom så satte de penger på navelsträngen.
 

Den klippte ambulansmännen...

Skrivet av  Miko
När de kom hem till oss. De ska inte klippas med vad som helst (typ kökssax :)
När inte moderkakan kommit får man inte stå eller förflytta sig själv, inte hemma iaf (de ringde förlossningen men jag fick inte förflytta mig till båren på egen hand eftersom moderkakan var kvar, kan orsaka blödning).

Det händer inget med barnet av att man inte klipper...
 

Jag fick gå själv....

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi -97)
till båren från sängen... (5-6 meter) Både ambulans- och akutbilspersonal var med.
 

Och jag fick inte ens flytta mig från sängen till

Skrivet av  Miko
båren (den stod brevid min säng)?!
De lyfte över mig till båren (först pajade de min säng när de flyttade sängen med mig i för att få in båren i sovrummet)...
De ringe barnmorskan och hon sa bestämt nej (det kanske var samma barnmorska som tyckte jag skulle stanna hemma någon timme till när jag ringde, samma som gjorde så han föddes hemma menar jag ;-)
 

*hihi*

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 32::°
Det var säkert samma BM*S*
 

Det är ju ett av de bättre sätten

Skrivet av  gullet o E 0307, Grodan bf 10/11
att få ut moderkakan utan att ta till medicinsk hjälp, att gå alltså, eller att röra på sig överhuvudtaget. Egentligen är det inte heller ett problem att moderkakan sitter kvar länge (flera timmar) fast det kan ju vara lite besvärligt om barnet fortfarande sitter fast i andra ändan ;-) Navelsträngen ska ju aldrig klippas så länge som den pulserar för barnet behöver det blodet (om inte akuta saker sker). Börjar man då omedelbart amma så finns det mycket k-vitamin i just den mjölken som barnet får och k-vitamin är koagulerande, vilket kan vara bra för att få stopp på ev blödningar hos barnet. Amningen är också bra för den får ofta moderkakan att släppa om den inte redan gjort det. Har moderkakan släppt och navelsträngen slutat pulsera så är det ingen fara för barnet att ha den kvar.
 

Jag kunde inte

Skrivet av  Sara m. Nattis & Oliver
annat än vänta på ambulansen. Jag satt där jag satt och eftersom jag var själv kunde ingen hjälpa till. Hon från larmcentralen som jag hade i luren bad mig knyta något om navelsträngen men jag hade ingenting i närheten så det fick vänta.
 

kan man inte

Skrivet av  patricia med Emma-01+Lillebror 6/8
ta en klämma???
så det inte kommer frma något blod???
har haft fundering på det!
kram
 

ambulansjukvårdare svarar

Skrivet av  ,.
man skall inte gå för egen maskin när risken för större blödning då ökar vilket är så onödigt.

ambulanspersonal har nödförlossningsset i sina bilar så de kan nödförlösa samt klippa navelsträngen om så behövs.



 

Artiklar från Familjeliv