Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

åldersintegrerat eller ej?

Skrivet av anna
Klart det står still här på sommarlovet, vill ändå se om någon nappar på frågan:

Vad är för- resp nackdelar med åldersintegrerat? Tänker mig en klass med blandat sexårs, ettor och tvåor jämfört med "rena" grupper....

Svar på tråden: åldersintegrerat eller ej?

För dig eller din lill*? (imt)

Skrivet av  //Heléne
.
 

bäst för mitt barn alltså!

Skrivet av  anna
för det var väl så du menade?!
 

Fråga på skolan

Skrivet av  //Heléne
Egentligen är det bästa att fråga den lärare/pedagog som din lill* ev. ska börja hos. Då får du höra vad den personen tycker är viktigt med åldersblandad eller homogen grupp.

Mina erfarenheter är att den som har en åldersblandad grupp måste vilja det själv. Förhoppningsvis är det inte en pedagog som blivit påtvingad åldersblandning. Sedan skiljer det väldigt mycket på hur själva undervisningen sker i en sådan grupp.

Det slussas in några barn varje år i gruppen. Det är positivt för de yngre att det redan finns äldre som kan rutiner osv. Positivt för de äldre att få ta ansvar. "När man själv kan "lära ut/ visa" då kan man det verkligen!"

Hierarkin som alltid finns i en grupp ändras varje år och det kan vara positivt då barnens roll i gruppen inte blir lika fast som i en homogen grupp som går tillsammans i många år.

Eftersom barnen inte har samma läromedel, eller arbetar med samma saker alltid, så jämför de sig med varandra i mindre utsträckning.

Nackdelen kan vara att det finns mindre tid för gruppgenomgångar. Oftast tar pedagogen det med var och en.

Men som sagt fråga den pedagog där din lill* ska gå så får du höra den personens syn på åldersintegrering och undervisning.
 

Jag tycker

Skrivet av  läraren
Fördelar: många barn blandas i olika åldrar. En 2:a hittar kanske nån kompis i 1:an att bli kompis med lite mer naturligt än om de gick i olika klasser. En 6 åring som redan kan läsa smälter lättare in i klassen om den kan fortsätta sin lästräning med 1:orna. En 2:a som har svårt att komma i gång med läsningen smälter lättare in hos 1:orna i deras lästräning.

Nackdelar: Vissa skolor delar upp sina integrerade klasser i grupper under skoldagen där ålder avgör vilken grupp de går i. Dvs 1:orna är kvar i klassrummet och tränar läsning och 2:orna går i väg och tränar svenska någon annanstans. Då förlorar man integreringen där man ska se till varje barns behov av träning i sv, ma ämnena.

En annan fara är att man lätt "glömmer bort" eleverna i behov av särskilt stöd. En 2:a smälter så bra in med 6-åringarna och 1:orna att deras behov upptäcks försent.

En annan aspekt är att bara för att man är 7 år fysiskt är man inte alltid det psykiskt. I "ren" 1:a med 7 åringar är den mentala spridningen mellan 5 år och 9 år. i en åldersblandad 5-7-9 åringar är den mentala skillnaden från 4 år och upp till 10 år. Dessa barn förväntas samarbeta under helklass och grupptimmar.

Jag förespråkar rena 1:or men att man har nära samarbete med förskoleklass och år 2 och 3 tex. MAn kan tex ha gemensamma timmar ihop under veckan.
 

senaste forskning visar

Skrivet av  Pia
att barnen får svårare att hantera långvariga relationer i livet. De är vana att kompisar kommer och går, inga relationer består. Det färgar tydligen av sig i livet senare också. Vänner blir slit-å-släng, äktenskap kan man svsluta, och relationen till sina barn....?
OBS. Jag är mycket emot integrering, och har hävdat detta i många år, så jag tror på denna forskning.
 

Mycket av forskningen...

Skrivet av  marängen
...har visat sig vara kritisk mot integreringen, under en lång tid. Det finns inte mycket som stöder den, kanske beroende på att det inte görs för att uppnå pedagogiska vinter utan mer blir en teknisk, schematisk lösning. Idag går också allt fler skolor tillbaka till åldershomogena klasser.

Iofs gillar jag integrering, men jag har sett för många klasser där man inte integrerar mer än på pappret, så jag börjar bli kritisk. Vi får väl se tiden an kanske.
 

Jag tycker så här...

Skrivet av  Jessica
Jag är lite emot det faktiskt! Jag anser att "nollorna" skulle kunna gå tillsammans med ettorna som kan hjälpa dem att hitta rätt osv. Men
fr o m andra klass så skall det inte blandas längre. Det kan vara enorma skillnader på barn i den åldern. En kanske är väldigt allmänbildad och vetgirig medan en annan kanske fortfarande känner för att leka av sig.

Nej, det var bättre förr i så fall!!! Det är mitt intryck som i augusti skall släppa iväg min sexåring till skolan...
 

Jag tycker om integrerade klasser

Skrivet av  Fröken
jag trivs bäst med att arbeta med integrerade klasser. Men det är mycket vikitgt att åldersintegreringen finns av pedagogiska skäl och med personal som själva valt arbetssättet. Allt kan bli fel om det används på fel sätt eller av fel skäl.