Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6 år, ska börja förskola men är orolig för toa

Skrivet av Syster Jane
Jag har en kille på 6 år som ska börja skolan.
Han kan inte torka sig helt själv när han varit på toa, ännu.
Så klart övar vi här hemma. Han torkar några ggr först och jag gör en eftercheck, om man kan uttrycka det så.
Nu säger min son att han inte kan gå på toa på skolan, för han inte kan klara av det själv.
Jag säger att där nog är en fröken som kan hjälpa till.
Men hur är det, bör barnen klara sånt när dom börjar skolan ?
Jag har bara honom och inga direkta referensramar ikring detta.
För övrigt ser han både fram emot att börja men vill inte ibland. Antagligen helt normalt. Lite spännande och lite kul men samtidigt oroligt.
När kunde era barn klara av toabesöken helt själva ?
Svar på tråden: 6 år, ska börja förskola men är orolig för toa

Det undrar jag med!

Skrivet av  Jana
Min son börjar också nu i augusti. Han torkar sig själv, men har väldigt bråttom och slarvar. Så det alltså fartränder i kalsongerna. Tänk om de måste klä av sig någon gång (gympa eller något och skall duscha) och ibland luktar det lite illa också...

Jag har pratat med honom om det och han försöker bättra sig, men glömmer bort det så lätt. Jag vill ju inte att han skall bli retade för en sådan sak!
 

såklart lärarna hjälper

Skrivet av  läraren
men däremot är det väldigt få barn som vågar säga till. Följden blir antingen barn som håller sig ( som min egen) eller fartränder.
Det brukar lösa sig under året. Lite är det ju poängen med 6-års, att de ska lära sig funka i skolan, inte kunna allt när de kommer dit!
( det blir som min son som vägrar gå simskola: " Jag KAN ju inte simma, mamma!" Han tror att man måste kunna det när man kommer dit!)
 

Tack! Känns bättre nu

Skrivet av  Syster Jane
Jag har hört samma sak om cykling, min son vill inte (vägrar) cykla för att han inte redan kan.
Men jag låter det vara tills han själv säger att han vill ta ut sin.
Man vill ju inte pusha? (stavning kass) på för många grejer på samma gång.
 

Tyvärr har min son

Skrivet av  M-n
tyckt det har varit väldigt jobbigt just med toalettbesök under skoltid. Detta resulterar i att han håller sig väldigt länge och så kommer det en kladd utan att han märker det och kan sedan gå omkring med det ett tag...visst lärarna finns där, men om man går på toaletten och sedan behöver hjälp, hör inte läraren det, eftersom toaletten ligger en bit från klassrummet. Och inte vill väl barnen sitta där och skrika "fääääärdiiiig" heller...
 

Just så!

Skrivet av  Jana
Det har inte hänt några olyckor med någon kladd i min sons kalsonger. Men just det att han kanske börjar hålla på sig och som du skrev - inte hör väl lärarnna honom från toaletten. Sedan vill de ju vara lite "stora" nu och inte ropa "fäääärdig" dom sagt.
Tycker att det är ett ganska jobbigt bekymmer!
 

Toabesök

Skrivet av  Elvira
Hej!
Angående toabesök så tror jag att vi föräldrar får vara lite toleranta med "fartränder" i början av året när barnen börjar skolan. I vår klass var det 19 sexåringar och en lärare och en assistent, jag vet att det finns oftast inte möjligheter att springa ifrån verksamheten för att torka barnen i stjärten. Men barnen lär sig väldigt snabbt, min sexåring har klarat sig utmärkt, jag är nu helt överflödig på "toan".
 

ÄH!

Skrivet av  Petra
Min pojke är 7 snart & skall börja i ettan! Men han torkar INTE sig själv!!!!
 

Ha förståelse

Skrivet av  Birgitta
...för lärarnas pressade situation! Självklart vill väl varje lärare hjälpa ett barn som behöver hjälp på toan, men tänk er själva om det är många som behöver hjälp! Så fortsätt träna hemma.
 

Har aldrig...

Skrivet av  marängen
...behövt torka någon hittills. Däremot har några förskolebarn fått hjälp av förskollärarna. Då har det gjort upp om det och gått tillsammans till toan. Säkert har det varit jobbigt för en eller annan av mina elever genom åren, men jag kan ju inte gärna gå och fråga vilka som behöver torkhjälp. Däremot skulle jag nog ställa upp på att lösa problemet om jag bara kände till det. Själv har jag gjort upp med några elever som följer mig till toan(!) och vaktar dörren som jag inte vågar låsa.... Allt går att lösa! :-)
 

Är det så farligt med fartränder

Skrivet av  Det finns tvättmaskin
Tycker väl inte frågan är så viktig, då jag har en son som fortfarande bajsar på sig, som ska börja skolan.
Är lite orolig, för hur kompisarna ska reagera, när han luktar (för han gör det inte ens på toa)
Jag har dock förtröstan, då han nog kan byta kallingar själv och hjälpligt torka. En och annan fartrand gör nog inte så mycket (utom på jympan då-då det kan bli pinsamt)Jag har en son som är 9 också, och han VILL inte torka sig själv, men han löser det så att han aldrig bajsar i skolan utan sköter det på morgon och em. Alla sätt är bra, bara man inte ger dem dåligt
samvete.Kanske är det därför sonen inte klarar av det där med bajset- för att vi är så tålmodiga och inte lär honom att det är tokigt att bajsa i kalsongerna?
Men det gjorde ju inte storebror ens som 3-åring, så det måste nog vara nåt annat.

 

Det var inte fartränder jag var rädd för!

Skrivet av  Syster Jane
Så klart finns det möjlighet att tvätta kläder. Problemet jag då kände oro inför var att sonen skulle börja hålla sig.
Han har haft riktigt svår förstoppning en gång efter en resa.
Det är inte skit jag är rädd för, snarare att det blir för lite av det.
Men nu kan han faktiskt torka sig själv, sen jag skrev sist. Och antagligen kommer han att ha andra tider för sina toabesök, än förut. Nån annan här skrev att hennes barn skötte sin mage hemma på morgonen eller kvällen.
Så gör ju ofta vi vuxna också, och problemet har varit ur världen ett tag.

 

Övat på sommaren före lekis

Skrivet av  Maria V
Så de två jag klarat av hittills har varit färdiga att klara sig själva på toa när de börjar 6-årsgrupp.
Fast lite missar får man ju räkna med ett tag.
 

Artiklar från Familjeliv