Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vill inte...

Skrivet av petrastr
säger min snart 7åring som skall börja första klass i en F-3:a. Han har ju gått där i 1 årr, men han vill INTE han är ledsen & bävar för tiden som kommer ...Hur gör man? J
Svar på tråden: vill inte...

Varför då, då?

Skrivet av  EWA
Fråga honom vad det är som skrämmer. Är det att BÖRJA SKOLAN som är farligt. Tror han att det blir svåra, oöverkommeliga saker som kommer att ske?
 

Prata

Skrivet av  ylva
Prata med honom och fråga vad som skrämmer. Kankse kan ni gå till skolan och titta nu under sommaren, fritids brukar ha öppet och ni får säkert gå in och titta i lokalerna. KAnkse en fritidspers. kan vara med.
 

ja....

Skrivet av  snövit
hemskola kanske ??
 

Prestationsångest

Skrivet av  Tovan
Min storebror hade svår ångest inför skolstarten. Ingen visste vad det berodde på eftersom han annars var väldigt "oblyg och framåt".
Han grät varje dag i skolan och klamrade sig fast vid mamma. Till slut kontaktade mina föräldrar en barnpsykolog. Efter lockande och pockande sa min bror en dag till psykologen:
"Jag vill inte gå till skolan för man måste ju kunna allt där". Han hade alltså missförstått hela grejen....
Jag tror att detta är ganska vanligt bland barn. De bävar inför kraven som ska ställas på dem.
 

Det är en jättestor..

Skrivet av  Jo
omställning för barnen att bli förste klickare..*ler*
Min son älskade förskolan men bävar nu för att börja i förste klass.
Vi pratade med en lärare och hon sa att nästan alla barnen i den åldern mår dåligt över att de helt plötsligt måste bli vuxna, det handlar om att nu är allt allvar nu måste man lägga sig i tide man får inte vara hemma från skolan man får inte det och inte det,det bästa man kan göra som förälder är att inte prata för mycket om just alla krav som kommer med att börja skolan, utan att istället förklara att det blir precis som innan men att man får börja lära sig lite mer roliga saker, man får ha gympa och äta riktig mat i skolan med mera.Vi satte oss ner med sonen och pratade med honom, och det var just alla kraven han var rädd för han ville vara barn, när vi pratat om det är han mycket mer ivrig att börja skolan.
Lycka till.
 

Jag reagerar lite

Skrivet av  Mariann
mot vad den här läraren som du pratat med sa, det här att barn i den åldern (7-årsåldern) mår dåligt över att de måste bli stora. . .Min erfarenhet är många barn ser fram emot och är glada och stolta över att ÄNTLIGEN få börja skolan och slippa dagis/sexårsverksamhet som de vuxit ifrån. Så har t ex mina tre barn (och flera av deras deras kompisar) tyckt och tvärtom varit besvikna över att 1:an inte skilt sig så mycket från "lekis" som de hade önskat . . .