Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börja skolan

Skrivet av Sara m. F -9801, C -0005, A -0111
Vet ni hur det är med skolgång? Får barnen börja skolan innan dom egentligen skulle börja skolan, dvs det året dom blir 7 år?
Min dotter född jan -98 kommer ju börja skolan när hon är 7,5, men kan hon då istället börja när hon är 6,5 och då gå med -97or.. Har iofs ingen fundering på att låta henne börja tidigare, utan det är mest en fråga som snurrar i mitt huvud...

Svar på tråden: Börja skolan

Ja

Skrivet av  Fia
Enligt skollagen har man rätt att börja i 1:a klass det år man fyller 6. Däremot har man inte rätt att börja i förskoleklass det år man fyller 5, utan då är det upp till varje skola att avgöra.
 

Min pojke börjar ett år tidigare

Skrivet av  M
i förskoleklass nu i höst (han är född våren -97) och det tyckte skolpersonalen var helt ok. Om kompisarna tillhör årskullen över är det ju trist att vänta för att man råkar fylla år efter nyår. Han är full av entusiasm inför måndagens skolstart!
 

Hej

Skrivet av  marianne
Min son är oxå född i januari(92)och var 6 år och 7 månader när han började förskoleklass.
Det är både för och nackdelar med det.Fördelen är att han är äldst i klassen nästan 1 år äldre än yngsteman.
Han är dessutom duktig i skolan.Nackdelen är att många är födda sent på året och att nivået i klassen blir lite ojämt.Det går ju utöver den äldre som kan det han skall och inte har några problem annat än att få frökens uppmärksamhet.
Med fasit i hand så skulle min son ha kunnat börja ett år tidigare men det kunde man ju inte ha vetat då.
Ha inte brottom med skolstarten. Min son tycker det är rätt skönt att vara äldstoch skulle inte byta ut sin klass.
 

Vår dotter

Skrivet av  TP
började ett år tidigare förra hösten och började 1:a klass i dag.
Hon har mått jättebra av att få börja ett år tidigare - hon behövde mer utmaning än hon fick på dagis.

Inför den tidiga övergången till förskoleklass fick vi föräldrar vara på långa förhör på skolan - för att man där ville säkerställa att det inte var för vår skull vår dotter skulle börja ett år tidigare, utan för att det faktiskt var för hennes skull.
Det visade sig sedan att vår dotter var det första barnet som skolans nuvarande rektor varit med om att börja ett år tidigare...

Ibland var reaktionerna från lärarna lite "underliga" under förskoleåret. De påtalade för oss föräldrar ibland att hon var så duktig som kunde göra vissa saker, som det var helt naturligt att de barnen som är födda en månad före vår dotter skulle klara. Detta förmodligen beroende på att egentligen skulle de inte ha genomfört just den övningen med vår dotter förrän om ett år - utan en tanke på att det inte har ett dugg med skolåret att göra, utan med barnen och dess förmågor att göra!

Vi funderade många och långa dagar och kvällar på hur vi skulle göra - vilka för- respektive nackdelar det skulle vara för dottern att börja tidigare respektive när hennes årsbarn börjar.
Vi rådfrågade släkt (många lärare i släkten) och vänner (som börjat tidigare) - och kom fram till att vi var tvugna att göra vad som kändes rätt NU och inte spekulera i vad som kan hända när hon går i högstadiet eller gymnasiet. Blir det några problem då - får vi lösa dem då...

Hur ni än väljer att göra - LYCKA TILL!