Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Agneta!

Skrivet av H-n
Känner igen mig lite i det du skriver. Min tjej började 6-års förra året och hon var 5,5 då precis som din kille kommer att vara. Hon är därtill blyg och försiktig. Men hon trivdes inte så jättebra på dagis så vi trodde ändå det skulle bli bättre att börja 6-års med kanske lite mer ordning.

Det var jättejobbigt i början. Dottern ville inte gå dit, hon grät och ville inte släppa mig alls. Jag tog upp detta med hennes ansvarsfröken och gav mig inte utan var bestämd på att min dotter behövde lite extra tillsyn, då hon bara var 5 år och en försiktig sort.

Efter en jobbig första termin så släppte det dock och sedan har hon tyckt det varit jätteroligt. Idag när jag lämnade henne i "riktiga" skolan verkade hon glad och förväntansfull.

Det jag vill säga med detta är dels att man nog som förälder får lägga sig i lite mer i skolan än på dagis, eftersom barnen betraktas som "stora" i skolan. Och dels att ni behöver vänja er vid nyheterna, både du och dottern. Det är en stor omställning. Men jag tror nog det kommer att bli bra med tiden! (Och annars ska du naturligtvis försöka byta till en bättre klass.)

Lycka till, hoppas det ordnar sig till det bästa!
Svar på tråden: Hej Agneta!

Oj, detta var menat som svar på "Besviken" . imt

Skrivet av  H-n
,,
 

Tack H-n!

Skrivet av  Agneta H
Jag hoppas det blir bättre för ännu har det inte blivit så tyvärr. Jag är väldigt kritisk till hur det funkar.
Vad skönt att det funkar bra för din dotter nu!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv