Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är naken fröken i pojkarnas dusch OK?

Skrivet av Fundersam mamma
Vi är några föräldrar som diskuterat det nyuppstådda fenomenet att våra barns fröken duschar med pojkarna.
De har just börjat ettan och samtidigt tycker man väl att det är OK att föregå med gott exempel.
Men samtidigt är vi lite smått chockade, men vet inte hur vi ska reagera.
En naken manlig lärare inne hos tjejerna hade ju varit
totalt otänkbart...
Dessutom går det flera invandrarpojkar i gruppen.
Är det OK att inte ta hänsyn till deras kultur?
Vad tycker ni?
Svar på tråden: Är naken fröken i pojkarnas dusch OK?

jag vet inte

Skrivet av  fru Bill
Jag kan vara naken här hemma utan att han bryr sig, men det är väl på gränsen har jag tänkt. I simhallen skulle han ju följa med mig in i omklädningsrummet med alla "tanter", men då handlar det ju fortfarande om att vi har valt det och han inte tycker att det är nåt konstigt. Tycker nog INTE att en naken fröken är helt okej ändå. Precis som du säger så kan det ju vara konstigt för en del (om det nu handlar om kultur, eller annat). Om inte annat så är det snart konstigt för dem alla och var ska den gränsen dras?
 

Tveksam

Skrivet av  Fröken
Jag tycker nog att man inte ska duscha tillsammans med barnen i skolan. Som vuxen i omklädningsrummet ska man ju dessutom ha koll på barnen. Jag lider inte av att andra ser mig utan kläder men när det gäller mina elever så vill jag ha lite integritet och tycker att deras integritet är viktig.
 

Känner mig också tveksam.

Skrivet av  Lena.B.
Visserligen är det bra att de vuxna föregår med gott exempel, men kanske inte i just detta fallet.
Jag tycker nog det vore bättre om hon fanns tillgänglig när barnen vill ha hjälp under duschning, påklädning mm, så att hon då inte är upptagen med sin egen duschning.
 

Tycker jag nog också

Skrivet av  Fundersam mamma
Dessutom har tanken på vad som händer om ett slagsmål utbryter i omklädningsrummet...nästan roat mig...
Men så kul är det ju inte egentligen...
 

Undrar också...

Skrivet av  Lena.B.
vem duschar med flickorna?
 

En fritidsfröken!imt*

Skrivet av  Fundersam mamma
*
 

NEJ!

Skrivet av  PiaL
Aldrig en naken tjej/tant hos killarna! Min son är 7 och skulle ALDRIG mer duscha i skolan efter en sådan grej. ( nu ser jag i och för sig hans 60-åriga fröken framför mig, men inte ens en 20-årig pingla skulle vara okej, aldrig!)
Jag duschade med tjejerna när jag hade gympa i en sal utan personaldusch, det kändes helt naturligt, vi åker ju till badhuset också...
 

NEJ!

Skrivet av  bus-fröken
Jag tycker det är direkt olämpligt att en lärare oavsett kön ska duscha tillsammans med sina elever.
BASTA!
 

Har aldrig hört talas om det

Skrivet av  Eva
Jag har jobbat inom barnomsorgen och fritids i 6 år. Vi har aldrig duschat nakna med våra barn av motsvarande kön. Om vi har badat med dom har alltid en kvinnnlig personal varit med flickorna och en manlig personal med pojkarna. Men detta är i badhuset. Om det ej har funnits en manlig personal har vi pratat med de manliga badvakterna och bett dem att hjälpa oss om det skulle uppstå nå´t problem.

Jag tycker att ni ska ta en diskussion med era barns fröken och fråga om det inte går att lösa på något annat sett.

Mvh en 25 årig barnskötare
 

Nej, det är inte OK

Skrivet av  loppran
Hej!

Jag arbetar med mentalt retarderade elever, alltså personer som inte förstår så bra. I princip skulle vi kunna ta med även alla grabbarna till tjejomklädningen vid bad och gymnastik, eftersom de inte riktigt hänger med på vad som händer. Men nej, detta gör vi inte! Av respekt för pojkarnas egen integritet visar inte den kvinnliga personalen sig utan kläder, och lär även pojkarna att byta om så diskret det går.

För mig är det självklart att vi respekterar alla barns möjlighet att värna sin integritet - och det är en förolämpning mot barnen att tycka att "det spelar ingen roll" bara för att de skulle vara unga eller oförståndiga. Jag tycker gympafröken gör fel, ni bör ha ett samtal omgående.
 

Nej

Skrivet av  Matte
det tycker jag inte.

Som lärare följer jag med eleverna när de ska byta om inför idrotten men som en del här redan sagt så är min uppgift att se till att de duschar, byter om och låter bli att slåss.

Jag går in både hos pojkar och flickor och bara det kan vara lite känsligt för en del pojkar trots att det handlar om 8-9-åringar. Det kan man dock skoja bort ganska lätt och de förstår att det egentligen inte är värre än att deras mamma ser dem nakna när de duschar hemma.

Men jag skulle aldrig själv vara naken och duscha tillsammans med dem, det verkar direkt olämpligt!
 

ALDRIG I LIVET!!!

Skrivet av  marängen /1-7-lärare
När jag varit "duschvakt" har jag suttit i omklädningsrummet läsandes en tidning. Av hänsyn till pojkarnas integritet. Det viktigaste var att jag FANNS där. Definitivt påklädd! Jag får RYSNINGAR ...
 

Nej

Skrivet av  Triel
Som lärare är det en självklarhet att man har koll i omklädningsrummen, dvs går mellan flickornas och pojkarnas omklädningsrum för att se till att ingenting händer eller hjälpa de barn som behöver det. Men att duscha tillsammans med barnen, det tycker inte jag att man ska göra oavsett vilket kön barnen tillhör.
 

Tveksamt eller

Skrivet av  Jämställd pappa
rättare sagt mycket tveksamt. Kan tänka mig att fröken duschar med tjejerna men inte med killarna. Samtidigt okej om en manlig lärare, fritidspedagog duschar med killarna. Men inte mix. Inte för att jag på något sätt är pryd men någon stans skall en gräns dras. Man kan ha en bra "öppenhet" utan att fröken skall duscha med killarna.

Och huvudregeln skall nog vara "kontroll" men inte mer. Endast i undantagsfall skall man behöva duscha med barnen.
 

Skulle aldrig göra det

Skrivet av  lärare
När jag har idrotten ser jag till att allt flyter som det ska i omklädningsrummen och duscharna. Men jag är fullt påklädd!! Jag växlar mellan tjejernas omklädning och killarnas för att hålla ordningen. Det kan uppstå rätt jobbiga incidenter mellan barn i omklädningssituationen. Därför är det viktigt att vuxna är med så att ingen blir trakasserad. Men man ska ha kläderna på.
 

mystiskt!

Skrivet av  anna
Varför i hela friden gör hon det? Har aldrig hört talas om att gympalärare elloer klasslärare duschar med barnen? På lågstadiet blir väl knappats frökden svettig av att leda barnens gympa?
 

NEJ!!

Skrivet av  fritidspedagog Ulrika
Absolut inte!!!
 

Varför inte?

Skrivet av  Amelie
Vare sig killar eller tjejer vet vad sex är förrän i puberteten, det är vi vuxna som tolkar saker underligt. Det flesta vuxna är inte pedofiler, och det finns ingen anledning att utgå ifrån att idrottsläraren tycker nakna barn är något spännande. Dessutom bor vi i Sverige, och jag tycker man skall ta seden dit man kommer, så invandrarpojkarnas kultur (eller snarare våra fördomar om den!) har inte med saken att göra.
 

Artiklar från Familjeliv