Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa skolan i Stockholm

Skrivet av Gullan
Hej! Undrar om skolorna i Stockholmsområdet. Finns någon eller några som anses bättre än andra? Och varför? Eller går era barn i en skola som ni är jätte nöjda med? Skriv och berätta! Tacksam för svar!
Svar på tråden: Bästa skolan i Stockholm

Finns ju flera hundra

Skrivet av  Ullen
Det finns ju flera hundra skolor i stockholmsområdet. De flesta känner nog bara till de som ligger i närheten där man bor. Det finns många skolor med särskilda inriktningar, både friskolor och kommunala.

De flesta skolor jag har erfarenhet av är svåra att "klassa". På varje skola finns det dålig personal och bra personal. Själva är vi mest nöjda med Ekensbergsskolan i Gröndal. Men även där finns lärare som vi inte är helt nöjda med. Nybohovsskolan i Liljeholmen har bra klasslärare men 6-årsverksamheten och fritids är mer ojämnt.

 

Vi vet att det finns många

Skrivet av  Gullan
Vårt problem är att vi ska flytta till Stockholm nästa år och sonen ska börja skolan till hösten. Vi vet ingenting om skolorna i Stockholmsområdet så vi tänkte försöka ta reda på vilka skolor som anses bra och var de ligger och därefter börja leta bostad! Vi vill gärna bo i närheten av den skola han ska gå på. Om vi kunde få förslag på bra skolor här utav er så har vi något att börja med!!
 

Fråga på "Våra barns skola"

Skrivet av  Ullen
Fråga på "Våra barns skola" också. Där tror jag att det finns fler skolföräldrar och lärare än här.
 

Alfaskolan i Solna

Skrivet av  Ulrika
Den är vi väldigt nöjda med. Kolla gärna på deras hemsida, alfaskolan.com, även om den är under rekonstruktion och lite inaktuell just nu. Skolan har en hög ambitionsnivå och duktiga och engagerade lärare. Stämningen är lung och trevlig, de har en berömd kokerska (matambassadör!) som driver skolmatsalen. Inriktningen är på naturvetenskap och de är väldigt duktiga på pedagogiken i matte och barnen får göra mycket experiment. Sen är det lite gammaldags ordning och reda och respekt för de vuxna.
 

Tack

Skrivet av  Gullan
Härom dagen skrev jag ut ansökningsblanketten till just Alfaskolan. Den lät väldigt bra så det var roligt att du svarade och rekommenderade just den skolan! Min fundering är om det är svårt att komma in? Det verkar som alla friskolor i Stockholmsområdet har jätte långa köer. Jag ska i alla fall fylla i blanketten och skicka iväg den idag. Tack för hjälpen!
 

Kötid

Skrivet av  Ulrika
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut med kötid eller hur gamla dina barn är. Lättast är det ju att komma in i ettan eller sexårs. Skolan har eget dagis och delar sedan in i klasser till sexårs, då blir det ett antal platser till barn utifrån. Under resten av skoltiden tar de in barn när någon annan slutar/flyttar. Vår son ställdes i kö i januari till ettan och kom in på höstterminen samma år. Likadant för grannpojken året efter.

Vill ni inte bo precis vid skolan (nya området Försunda, fint men dyrt...)är det bra kommunikationer till Helenelund i Sollentuna. Själv bor jag i Kista och är då beroende av bil till och från skolan.
 

Tallkrogen

Skrivet av  anna
Klart ni ska flytta till Tallkrogen eller Svedmyra! Då får barnen gå i Tallkrogsskolan som är superbra! I området finns lägenheter(invid parken som skolan ligger vid t ex) och massor med små egna-hems-hus från slutet av trettiotalet. Mängder med barn!Bra trafikförhållanden, man akn ge ungarna litet frihet ganska tidigt. Nära stan om de ( som min äldsta) vill gå i skolan i stan senare.
 

Artiklar från Familjeliv