Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vänta ett år med skolstart?

Skrivet av Anna
I dag har vi varit på föräldrasamtal på vår dotters förskola, jag känner mig väldigt positiv efter samtalet och glad. Dom tog fram alla bra sidor hos henne till att börja med och vad som gått frammåt under den här terminen. Tydligen är det som natt och dag från förra året hon har verkligen mognat enligt dom.

När vi ställde frågan om vad dom trodde om henne skolstart så sa dom det vi väntat och vad vi själva har varit inne på. Vad vi tvekat om är att sätta in henne på sexårs från hösten eller låta henne vänta ett år med att börja. Dom tyckte att vänta ett år var en jättebra idé. Låta henne få ett år till på sig att mogna ikapp då hon verka ligga ca ett år efter sina jämngamla.

Sätta in henne på sexårs och eventuellt låta henne gå om det skulle vara sämre, dom trodde hon skulle känna av det mera då hon börjat i en klass och inte få följa med utan bli kvar. Nu är hon ju ändå i en blandgrupp och skulle nog inte reagera så mycket om hon bara blev kvar ett år till. Vad har ni för erfarenhet om det?

Dom trodde inte att hon skulle få några problem med att lära sig läsa och skriva. Hon är tydligen en av de bästa på just bokstäver och siffror. Hennes problem sitter i att klara av allt runt omkring, stora grupper, matsalen (bära brickan), lösa konflikter o.s.v. Kan vara ganska beroenda av vuxna.

Även dom tyckte att hon skulle må bra av att vänta ett år med att börja sexårs, när jag ifrågasatte om det var några problem då jag har hört vissa säga att det är skolplikt från sju år och att dom då måste hoppa in direkt i ettan så såg dom frågande ut och skulle kolla upp det men dom trodde absolut inte att det var så. Någon som vet...?

Vi tog upp det psykologen sagt och dom tyckte nog också att bedömningen var lite orättvis då han träffat henne bara några gånger. (se nedan). Att sätta in henne på särskola skulle nog bara hämna hennes utveckling. Hellre en vanlig klass med resurs.

Rektorn för skolan skulle boka in ett möte i början på nästa år med oss, dagis, och skolpedagogen för att prata vidare. Innan det ville dom att vi skulle fundera och ta ett beslut, det var vi som måste bestämma oss och sedan stå för det och jobba för det. Skulle vi bestämma oss för att hon skulle börja till hösten så skulle dom sätta in alla hjälp dom kunde få för att träna henne under våren så hon skulle vara så redo hon kunde inför skolstarten.

Jag kände mig jättenöjd efter samtalet och tycker det låter vettigt. Nu har inte vi hunnit prata så mycket ännu men det lilla vi har sagt så verkar vi överens, vi kommer nog att låta henne vänta ett år och få mogna i lugn och ro. Det känns som vi har ett bra stöd av skolan och dagis och att det här nog kommer att ordna sig. Då får man i alla fall ge henne en chans, ser man att det inte går så får man väl tänka om nästa år.

Någon med erfarenhet av att vänta ett år med skolstarten?
Svar på tråden: Vänta ett år med skolstart?

en pojke i min dotters klass...

Skrivet av  bani
...började sexårs ett år senare, han var alltså sju då och fyllde åtta. Så det verkar inte tvunget att börja ettan när man är just sju. Verkar funka bra för honom, men jag vet inte vad orsakerna var. Han skiljer sig inte från de andra, jag blev lite paff när han fyllde år och dottern sa att han var åtta...

Tycker det låter bra att ni alla är överens och vill göra det som är bäst för henne! Lita på ert omdöme bara.
 

Hon kan även

Skrivet av   RMB-mamma
växa med uppgiften tackvare omgivningen.Min dotter är född med ett ryggmärgsbråck och låg i den nedre delen av kurvan för den utveckling man mäter barnen med.Psykologen var mycket tveksamtill hur det skulle gå.Lite komiskt är det att du nämner matbricka,det var den jag ochså tänkte på.Min dotter har svårt med koncetrationen lång pass,finmotorik och är lite ljudkänslig.Hon går med ortoser upp till knät.Hon växte hursomhelst på sig och hade inga problem då det fanns en resursknuten till klassen.
Jag har erfarenhet av barn som gått om en klass först i mellanstadiet.Det var ingen "stor sak" och funkade bra.Men jag håller med bani,lita på erat omdömme.Kanske kan hon börja och funkar det inte så kan hon väl gå tillbaks till sin dagisgrupp.Jag undrar lite om det finns något handikapp eller liknande med i bilden då ni nämner särskolan?
 

Anna här igen!

Skrivet av  Anna
Nej det finns egentligen inget större handikapp förutom att hon ser väldigt dåligt och har kommit ca ett år efter i utvecklingen. Hon kan ha svårt med koncentrationen men jag tycker det har blivit mycket bättre. Vi är nog mest inne på att låta henne vara kvar ett år, det känns som om det är det rätta.

Kram på er!
 

kul att det verkar gå bra! IMT

Skrivet av  bani
vwd
 

Artiklar från Familjeliv