Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börja 1an vid sex?

Skrivet av Karro bf 20/3
Fick skolvalskatalogen igår. Jag känner att jag inte riktigt har kläm på hur allt funkar. Det finns kanske nån därute som kan hjälpa mig? Min flicka blir sex i mars, och hon får ju börja förskoleklass ELLER första klass, el hur? Eller e det jag som har missuppfattat allt? Känner mig allmänt vimsig just nu, mycket att tänka på.. Ska ha nr 2 i mars också, så tankarna e lite långt borta ibland..om ni vet?

Skulle bli jätteglad om nån visste! fördelar/nackdelar med att börja skolan vid sex?
Svar på tråden: Börja 1an vid sex?

Nja, så här är det väl...

Skrivet av  Jeanna
Alla barn erbjuds att börja i sexårsverksamhet det år de fyller sex år. De flesta gör också det, men det är inte obligatoriskt, dvs de kan gå kvar på dagis eller vara hemma istället om man vill. Året efter är det dock obligatorisk skolstart i åk 1 oavsett om man gått i sexårs eller inte. Valet för dig är alltså om din dotter ska gå sexårs till hösten eller börja direkt i ettan hösten efter, när hon är 7.

Resonemangen nedan om tidigare/senare skolstart avser föräldrar som bedömer att de vill avvika från normen och låta barnet börja sexårs ett år tidigare eller senare än de automatisk blir kallade till. Oftast kräver det en viss förhandling med skolledning/kommun.
 

Enligt skollagen...

Skrivet av  Fia
...har man rätt att börja i ettan som sexåring, utan att ange någon som helst anledning. Skolan kan alltså inte neka någon det, dvs det behövs ingen förhandling av något slag. Däremot har man inte enligt skollagen rätt att börja i förskoleklass som femåring, utan då är det upp till varje skola att bestämma.
 

Det vanligaste...

Skrivet av  Fia
...är ju att barnen börjar i förskoleklass när de är 6 år, även om de enligt skollagen har rätt att börja i första klass. Enligt statistiken så är det ca 5% av barnen som börjar tidigare. Om det inte finns några speciella skäl så är det oftast bäst att börja i förskoleklass som sexåring tillsammans med jämnåriga barn. Men för en del barn kan det vara bättre att börja tidigare. Vår yngste son går nu i ettan som sexåring eftersom han började i förskoleklass redan som femåring. Sonen är född i januari och extremt tidig på många områden, framförallt de akademiska som t.ex. läsning och matematik. För honom passar det helt enkelt mycket bättre att få vara yngst i stället för äldst. Socialt trivs han utmärkt med de äldre barnen och akademiskt ligger han ändå före alla andra. Det finns inget egenvärde i sig att börja tidigare så jag tycker att man verkligen ska fundera och försöka bedöma vad som är bäst för det egna barnet.

Det vi har märkt är att det rent allmänt, inom förskola och skola (och allmänheten med för den delen), verkar finnas ett visst motstånd mot att låta barn börja tidigare, och många är ointresserade av att göra individuella bedömningar.
 

Tack allihopa!

Skrivet av  Karro bf 20/3
Tack för hjälpen allihopa! tror att jag hajar lite mera nu..
 

Hej Fia!

Skrivet av  Gunilla med Rasmus
Såg ditt svar här och kände att det var precis vad jag behövde! Jag har en son som blir 4 nu i april och även han är väldigt tidig med det mesta. Han kan räkna till 100, skriva alla bokstäver både stora och små, skriva endel ord och har börjat ljuda sig till det mesta redan, så om han fortsätter så kommer han defenetivt kunna läsa innan han blir 6.....
Är rädd att han ska bli understimulerad om han börjar när han egentlig ska..

Vad gör de egentligen i 6års verksamheten, är det undervisning eller är det mer som dagis?

Väldigt tacksam för att få diskuttera detta mer!

 

Artiklar från Familjeliv