Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förskolebarn i trafiken

Skrivet av Skridskomamma
När barnen i vår förskoleklass ska till isbanan går fritidspedagogen ensam med dem dit. Ytterligare en kör dit barnens saker i bil (han kan inte gå så långt, är skadad). Fröken börjar sent men kommer så småningom. Det betyder att de rör sig i trafiken 22 barn och en vuxen! Det råder fullständigt kaos, jag har flera gånger ställt upp och följt med för att det ska vara en vuxen sist. På dagis var de tre vuxna på 16 barn när de rörde sig i trafiken. Alla hade särskilda gå kompisar och fick hårda förhållningsregler.
I skolan tar man förgivet att barnen kan sånt, men de är ju fortfarande bara förskolebarn. Hur ser det ut hos er? (jag ska ta upp det här på föräldrarådet).
Svar på tråden: Förskolebarn i trafiken

Oacceptabelt!

Skrivet av  fru Bill
Hos oss går de i alla fall alltid MINST två, med barnen. Oftast går de två klasser samtidigt och då är de ju minst fyra. Låter ju itne klokt med en person på så många. I speciellt inte om de går över 7 vid trafikerade vägar.
 

Håller med men..

Skrivet av  frititidspedagog
Hejsan!! Jag känner igen situationen eftersom jag är själv fritidspedagog. Men snälla skäll inte på fritidspedagogen. Vi förväntas att göra allting som inte lärarna vill göra. Tyvärr är det så... Gå på förskoleläraren istället att hon/han ska gå med också till skridskobanan.
 

Inte gnäll på fritidspedagogen

Skrivet av  Sofia*
utan på hela kollegiet som uppenbarligen tycker att detta är OK. Fast jag hade nog som fritidspedagog vägrat att ta ansvar själv för 22 barn i trafiken. Läraren kan ju inte börja tidigare sin enda sovmorgon. Utan enda lösningen att är att slå i hop klasser, de älödre elevrna kunde kanske hjälpa de små! Eller be en förälder.
 

Jovisst..

Skrivet av  frititidspedagog
Men varför lägga skridsko åkningen då läraren har sovmorgon?? Tror du det är fritidspedagogen som har planerat det så eller läraren..? Klart att man kan vägra! Jag vägrade att ha undervisning i klassen när min kollega var hemma för sjuka barn varje vecka och jag fick ingen vikarie varken i skolan eller på fritidshemmet så jag arbetade ensam mellan kl. 7.30- 17.00 med 20 st barn i 1:a klass. Men då sa bara min rektor att det ingår i min arbetsuppgift!! Ni får förlåta mig om jag är cynisk men jag upplever att arbetet som fritidspedagog inte är vad det borde och att man finns bara där för lärarna, tyvärr...
 

Skridsko på gympan

Skrivet av  Sofia*
De åker skridsko på gymnastikektionen, det är alltid FP som har gympan och därför är läraren ledig. Denne kommer dock till ishallen och går hem med dem. Så då är de två.
Det är svårt med FP i skolan, inte minst eftersom ni oftast har 40 tim /vecka i barngrupp.
Det är alltid svårt när förutsättnigarna är så olika. (Så är det dock inte på dotterns skola, där arbetar man på väldigt lika villkor)
 

Skridskomamma

Skrivet av  Lillemys
Jag är chockad! 22 barn på en vuxen över vägar????
Trafikljus? Korsningar med svängande trafik???? Säker väg typ gångbanor hela vägen???? DET GÄLLER BARNENS SÄKERHET!!!!! 22 barn lär knappt hinna över på gröna gubben innan han blir röd, eller??? Går de sista över mot rött då???? Jag jobbar i en 1:a, vi har 30 barn. Går vi någonstans är vi 2-3 vuxna. Just över korsningar delar vi oss i 2 grupper annars hinner man inte över, det blir spring, oro, bilar som tutar mm. JAG skulle aldrig ställa upp och ge mig iväg med 22 barn ensam. Sen spelar det ingen roll vilken utbildning man har. I detta sammanhang har man huvudansvar. Barn är barn, lite "småyra" ibland, går och pratar i ledet, koncentrationen är inte alltid på topp, mm. Även 3:or kan ha trafikproblem ibland, så det säger kanske en del???? Jag hade verkligen tagit upp detta till diskussion! (Är mamma också till 2 killar 10 och 8,5).Hoppas det ordnar sig!!!!! MVH Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv