Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu får inte sonen gå själv längre

Skrivet av fru Bill
Han har fått gå själv till skolan ända sedan förra året. Funkar bra för honom, inga stora vägar att gå över och väldigt nära. Han har verkligen växt med ansvaret. Det är inte honom jag inte litar på. I går blev en 11-årig pojke indragen i en bil, när han skulle gå hem från skolan. Mannen i bilen frågade om han ville ha skjuts, när pojken sa nej, drog han in honom i bilen. Pojken lyckades sparka sig loss och klarade sig särifrån, men mannen är inte fast. Jag blir så arg att ett sånt*#½* ska få styra över andra människors liv. Känns inte ens som att jag vill att barnen ska få vara på gården själva.
Svar på tråden: Nu får inte sonen gå själv längre

Enda sättet...

Skrivet av  Sofia*
.. att skydda barnen frånt sånt är att prata med dem och lära dem hatera sådana situationer.
Vi kan inte och ska inte vaka över dem i varje sekund. Då lär de sig inte att stå på egna ben.
Och det måste de kunna, annars råkar de illa ut senare.
Men var går gränserna, föräldraskapets svåraste avgörande tycker jag.
Att släppa taget lagom mycket.
Kanske kan man se till att de alltid går med en kompis, då behöver de inte känna sig övervakade men det finns en säkerhetslina.
Ensamheten är ju det gemesamma i de flesta sådana här fall.
 

Precis

Skrivet av  fru Bill
Har pratat om sånt här med honom, både innan och nu. Han fattade så klart att någonting hade hänt, men just nu när det har hänt utanför deras skola och inte personen är fast- nej han får inte gå ensam. Den här killen var elva år och sa nej! Blev ändå indragen i bilen lyckades sparka sig ut, det tror inte jag att han skulle klara. Skulle inte förlåta mig själv om han blev "nästa". Ska höra med hans kompisar om inte nån går samtidigt, det var ett bra tips!!
 

vad hemskt!

Skrivet av  bani
Jag låter min dotter gå själv, tänker att sådant är så väldigt sällsynt etc. Varför kan det inte få vara så att barn kan få ta eget ansvar utan att riskera att råka ut för sådana hemskheter?
 

fru Bill

Skrivet av  Lillemys
Promenadtaxi kan kanske vara en lösning? Någon vuxen i kvarteret/området börjar gå, på väg mot skolan hämtas fler barn av "taximamman/pappan", och till slut har man en full taxi med barn som har tryggt kommit fram till skolan med hjälp av en vuxen. Kanske något för er efter det hemska som hänt? Hoppas det lugnar ner sig och att ni kommer på någon bra lösning. MVH Lillemys
 

Hej

Skrivet av  fru Bill
Det var en bra idé. Nu har vi lugnat ner oss lite. När jag började gå med honom insåg jag att den tiden när han går, så går ALLA och då känns det ju mycket bättre. När han går hem är de alltid minst två som går samtidigt, om det inte är en sen dag, men då hämtar min man honom, efter jobbet. Tack för ditt svar!!
 

Artiklar från Familjeliv