Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vänta med sexårs!

Skrivet av Eva
Någon fler här inne som har beslutat för att låta er sexåring vänta ett år med skolstarten. Vi har just tagit det beslutet för vår tjej eftersom vi tycker hon behöver ett år till på sig att mogna.

Det känns så otroligt skönt att ha bestämt sig efter att ha velat fram och tillbaka. Nu tror jag att hon får den bästa möjligheten att klara av sin skolgång. Vi har i alla fall gjort det vi har kunnat för att hjälpa henne.

Skriv gärna och berätta om det är fler och varför ni väntar?

Kram på er!
Svar på tråden: Vänta med sexårs!

Dagens sydsvenska

Skrivet av  Sofia*
berättar om att man i Danmark allt oftare låter barn vänta med skolstarten! Få föräldrar tycker att deras barn börjar för sent men många tycker att deras barn tvingas in innan de är mogna.
I Danmark har de 7 år som skolstartsålder och deras förskole system likanar vårt ( fast de börjar mycket tidigare, de har vbara 6 månaders föräldraledigt).,
Läs mer på www.sydsvenskan.se
 

Hej Sofia!

Skrivet av  Eva
Hittar det inte men blev jättenyfiken. Hur ska jag söka igen artikeln?

Kram och tack för svaret!
Eva
 

Hej Eva

Skrivet av  Sofia*
Nu har jag också letat runt på sydsvenskan och just den artikeln verkar inte finnas på nätupplagan. Jag ska leta i högen av tidningar här hemma och se om jag kan hitta något ursprung till den. Jag återkommer.
 

hej!

Skrivet av  lärare
Det fionns ju också ett annat alternativ som kan ge er dotter chansen att utveclas i sin egen takt nämligen två år på 6-års! S å har vi haft det på min skola och det har fungerat bra.
 

men

Skrivet av  lärare
i ert fall kanske hon trivs bra i den barnomsorg/förskola hon nu går i så det kanske är lika brav att stanna i trygg och känd miljö.
 

Hej läraren!

Skrivet av  Eva
Dom vi har pratat med och som har gett oss råd så skulle det ta hårdare på henne att bli kvar i sexårsverksamheten än att stanna kvar på dagis där det fungerar bra och hon trivs. Tror inte hon reagerar så mycket på att bli kvar, på hennes avdelning är hon ensam tjej som blir sex år, alla hon leker med på dagarna är ett år yngre så det verkar helt ok att invänta dom.

Dessutom jobbar dom väldigt mycket med henne och ser till att hon får träning i det hon behöver. Vi har verkligen funderat fram och tillbaka och det är ett svårt beslut men samtidigt känns det bra att vi har valt detta.

Kram och tack för svaret!