Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börja tidigt, undringar...

Skrivet av KATJA
min dotter, 5 år, ska börja skolan i höst.
Hon blir 6 i slutet av oktober.
Tänkte höra mig för om det finns andra som låtit sina barn börja "tidigt", hur det gått osv.
Jag är inte i valet och kvalet, allt är bestämt, men har lite undringar ändå=)

Hon kan stava och ljudar sig fram till hur det stavas, läser korta ord, kan klockans hela och halva timmar,kan räkna till 1000, finfin motorik(sagt från BVC) klär sig helt själv(knappar och skosnören inga problem)

Så jag tycker att det skulle vara synd att låta henne vara bland hennes yngre syskon på dagis ett år till.
Tror att det är för hennes bästa.
Svar på tråden: Börja tidigt, undringar...

menar du förskoleklass eller åk 1?*imt* förskollär

Skrivet av  förskolläraren
menar di förskoleklass eller åk 1*imt* förskolläraren
 

åk 1 imt

Skrivet av  KATJA
.
 

okej, i min klass finns det

Skrivet av  förskolläraren
okej i min klass, åk 1 finns det en flicka som började som precis fyllda 6, alltså ett år tidigare.Hon är mogen, verbal, social, men hon har svårare att deltaga i lekarna, tar längre tid på sig vid vissa uppgifter, har tidigare "myror" i benen än kompisarna. Detta är väldigt individuellt och det är jag fullt medveten om, men vi i arbetslaget kan se en skillnad på henne och de andra. Det går bättre och bättre, men i början var det stor skillnad.Barn behöver leka av sig, vara ute mycket och det får våra mycket av i förskoleklassen, det blir mer schemastyrda aktiviter i en klass. MVH förskolläraren
 

Jag var också...

Skrivet av  Agneta H
...inne i tankarna på att låta min dotter börja tidigare. Hon läste flytande när hon började 6-års, kunde räkna, skriva o s v. Hon är född i april så hon hade varit 6 år fyllda om hon börjat. Nu är jag glad att jag inte gjorde det. Jag tror barn behöver leka. När dom börjar 1:an (som skolan är uppbyggd idag) så är det så styrt. Jag vill inte ta bort den fria kreativiteten ett år för tidigt.
Hon skriver och läser hemma när hon har lust och även på 6-års när hon känner för det men jag ser hur mycket hon fortfarande behöver leken. Jag tror leken är viktigare än skolkunskaper i den åldern. Skolkunskaperna får dom tids nog.
Jag skriver inte detta för att kritisera ditt val för du vet säkert bäst vad som är bäst för din dotter. Men jag har en känsla av att "skolkunskaper" uppvärderas gentemot den fria leken som jag tror är jätteviktig.

Mina råd är att ställa dig följande frågor: Varför vill jag att hon ska börja ett år tidigare? Vad får hon genom att börja tidigare? Vad förlorar hon genom att börja tidigare? Vad får hon om hon väntar med att börja ett år? Vad förlorar hon genom att vänta med att börja ett år?
Lycka till i ditt beslut!
 

Vad är...

Skrivet av  Fia
...huvudanledningen till att hon ska börja tidigare? Hon är ju född ganska sent på året, och de flesta som börjar tidigare brukar vara födda tidigt på året, och dessutom kanske vara ännu lite tidigare på det akademiska planet än din dotter. Är det enda alternativet till att börja år 1 att vara kvar på dagis? Finns det ingen förskoleklassverksamhet på skolan?

Vår yngste son går i 1:an nu och han har börjat skolan ett år för tidigt, men han är född i januari så han är inte så mycket yngre än en del andra barn. Dessutom var, och är, han extremt tidig när det gäller t.ex. läsning och matematik. Vi är oerhört nöjda med vårt beslut, och det fungerar verkligen bra. Men hade han varit född i oktober så hade vi nog tvekat tror jag...

Annars tycker jag inte alls att verksamheten i år 1 är för styrd, eller att utrymmet för lek är för litet.
 

Varför tog ni beslutet

Skrivet av  mama
att låta henne börja tidigare? Jag menar inte att vara dum men det du räknar upp kan min nyblivne 5-åring plus en hel del till.... han läser helt flytande, räknar de fyra räknesätten etc etc. Jag tror inte det är så ovanligt att kunna det din dotter kan när man är 5,5 år.
 

men..

Skrivet av  lilla my
Att som nybliven femåring läsa helt flytande och behärska de fyra räknesätten är verkligen ovanligt och går inte och jämföra riktigt tycker jag!
 

hej!

Skrivet av  lärare
Den sociala mognaden är jätteviktig för en flicka i din dotters situation. Inte bara nu utan även över tid. vad händer när de andra ett år äldre klasskamraterna går in i puberteten och din flicka kanske helst vill leka med barbie?

Det sociala mognaden och att få vara bland jämnåriga är a och o för inlärningen. jag tycker inte att du ska sätta flickan i skolan nu utan vänta. jag tror att hon har allt att vinna på det.
 

Jag undrar

Skrivet av  fru Bill
fanns det bara att vara kvar på dagis, eller börja ettan att välja på? Finns det ingen förskoleklass? Är säker på att ni tänkt igenom detta noga och gör det bästa för just ert barn, tyckte bara att det lät konstigt att det var de enda alternativen. Sexårs var i vårt fall en alldeles perfekt övergång, från dagis till skolan, med lek, men ändå allvar och framförallt på samma ställe där han nu går i skolan och med samma kompisar.
 

Tack för alla svar

Skrivet av  KATJA
vi har tänkt och tänkt, och det är vad vi kommit fram till.
Hon är en tjej som föredrar att läsa eller rita framför att leka, och leka kan hon ju göra på raster och hemma, ifall hon önskar det.
Dessutom ska hennes 2 kamrater från dagis börja skolan, har vi henne kvar, ja då har hon inte sina kamrater kvar på samma sätt, då är hon äldst på dagis, tror inte hon gillar det...

Tror inte att skolan innebär att all lek tar slut, läser själv till lärare i Ma och Bi för tidigare år, och har på praktiken aldrig sett att leken tagit slut hos barn 6-10 år.

Hon behöver komma ifrån sina yngre syskon på dagis, och bara få tänka på sig själv.

Gick själv från lekis till åk 2 eftersom jag inte hade "nåt att göra" i åk 1, kunde redan allt, och det tråkade ut mig oerhört.
Fick istället all uppmuntran och ny glädje inför skolan.

Men jag VET, det är olika från person till person.
Vi hoppas bara att vi tog rätt beslut, och det får tiden avgöra.

 

Vår erfarenhet är denna

Skrivet av  Ulrika
Vi har en son som nu går i 2an och som började i sexårs som 5-åring. Han är född i början av januari och mycket tidig på vissa områden. När han började i sexårs läste han obehindrat textade tv-program och läste kapitelböcker själv, hade ett mycket väl utvecklat ordförråd och förmåga att uttrycket sina tankar. Han har alltid varit lugn och pålitlig och mogen när det gäller att lyssna på intruktioner, hålla överenskommelser och lösa problem. Han har alltid socialt föredragit lite äldre barn och fungerar bra med dem.

På andra områden var han en helt normal 5-åring, tex att finmotoriskt hålla i pennan och skriva, balansera matbricka i matsalen och knyta skor tex. Det försvann också ett antal vantar och strumpor och allt möjligt i kapprum och på gymnastiken...

För oss (och många andra) handlar det om att varken ettan eller tvåan (som han ju går i nu)passar perfekt för hans behov och förutsättningar. Man måste då välja det som man tycker passar honom bäst på lång sikt. För oss är det också viktigt att känna att det här är vårt beslut och inte hans, skulle saker inte falla väl ut är det helt vårt ansvar och inte ett misslyckande från hans sida. Han måste vara i sin fulla rätt att vara 5 år även om han går i sexårs.

Nu har han en underbar lärare som aldrig förebrår honom om han skulle uppföra sig som sin ålder, även om det avviker från övriga i klassen. Vi har hittat en perfekt kombination där han får vara precis den han är och ändå får något ordentligt att bita i intellektuellt.

Men hade han varti född i oktober hade jag låtit honom vänta med skolstarten...
 

Hmm,

Skrivet av  Jano
låt mig se om jag fattat det rätt...
din lilla flicka är 5 år nu.
blir 6 år till hösten, och skall börja i förskoleklass?? då är hon inte för liten, hon är väl fortfarande född i samma årskull som resterande barn i hennes klass?
min son född 28 december 1994, började i samma klass som de andra 94-orna och det har fungerat över all förväntan.

jag var nog åxå lite orolig efterssom de andra var född i januari fram till juni -94, men det har inte varit ngn speciell skillnad på barnen.
jag hade även ett väldigt roligt utvecklingssamtal med mitt barns fröken och hon sade att han var ett ovanligt intelligent barn....*ler*

låt du din dotter börja skolan och vara med sina vänner i samma årskull, skulle det nu vara så att hon tycker att det är jobbigt, så kan hon alltid vara kvar i förskoleklassen när de andra börjar ettan nästa höst.

kram på dig.
 

oj då...

Skrivet av  Jano
såg att jag missuppfattat ditt inlägg lite grand.

fast jag står fast vid mitt beslut om att låte henne börja om ni vill, hon kan om ni eller hennes fröken inte tycker att hon riktigt var mogen för det, stanna kvar i ettan när de andra börjar i tvåan.

Kramar igen..*ler*
 

Artiklar från Familjeliv