Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sekretess i skolan?

Skrivet av Undrande
Är det någon som vet vad lärare har för sekretessåtaganden? Vet att skolsköterskan och kuratorn har hög sekretess, men lärarna?
Får t.ex lärare diskutera namngivna elever med andra lärare än de på samma skola?
Svar på tråden: Sekretess i skolan?

Lärare har tystnadsplikt.

Skrivet av  Sofia*
Det enda som upphäver denna är skyldigheten att rapporteea till sociala myndigheter om man misstänker att ett barn far illa.
Man får diskutera situationer med andra så länge det inte går att härleda till det enskilda barnet.
 

Tystnadsplikt

Skrivet av  Helena, lärare till vardags..
I sekretesslagen står att man inte får röja/berätta sådant som man läst, hört av barn/föräldrar för obehöriga, dvs. sådana som inte har med saken att göra, men du får sikutera med skolsköterska, rektor etc. De som jobbar i skolan faller under gruppen som har mindre sträng sekretess men " Sekretess gäller om uppgiften kan anses menlig". Samtycke (SekrL14:4 )innebär att om man som förälder samtycker till att information lämnas hävs sekretessen. Harmlösa uppgifter, som ej skadar förälder eller barn kan lämnas ut, och det får man själv avgöra vad som är skadligt eller ej. Man har anmälningsplikt och vittnesskyldighet i en domstol och man är tvungen att lämna ut uppgifter om socialtjänsten har en barnavårdsutredning. På din arbetsplats kan du öppet diskutera din oro med de i personalen som har med barnet att göra (sekrL §8). "Sekretesslagen finns för att skydda barnet motverkar skvaller och onödigt prat"
Om man är osäker på vad man får säga, tänk, "vem mer behöver veta det jag vet för sitt arbetes skull "
De som inte arbetar med dina barn behöver inte ta del av känsliga uppgifter om barnen och deras föräldrar.
Var försiktig när du talar om barn och föräldrar i personalrum och på andra platser där obehöriga kan höra vad som sägs, till exempel på bussar och på fester.


Det som jag skrivit står alltså i sekretesslagen, man får alltså diskutera barn och föräldrar om man behöver, men man får inte skvallra och snacka skit. Och det är ju inte så bra att snacka på bussen, skolgården eller Kalles 40-års fest.
 

angående vad som kan vara menligt

Skrivet av  aklejan
så är den enda som kan avgöra om det är menligt eller ej föräldern- alltså bör man som skolpersonal hålla tyst om det mesta eftersom det är svårt att veta vad föräldern tycker är menligt..
 

Tystnadsplikt

Skrivet av  Chruss
ALL personal har tystnadsplikt! Jag vet eftersom jag blev helig arg på personal på vår skola som sprang och sladdrade hej vilt om vad föräldrar, barn etc sa, gjorde och hela baletten så jag kollade upp det med kommunen.
Det var inte oss det drabbade men det var absolut inte trevligt att stå på fotbollsplanen och höra personal (outbildad) säga högt och tydligt att vi är så trötta på NN och MM och bla bla bla. Spelar ingen roll att det är på landet eller så, tyst ska vara tyst. Vet man inte för sig om den man råkar säga ngt till läcker vidare så ska man vara tyst. Jag drev det vidare och gjorde mej väldigt impopulär hos rektorn eftersom hon fick en reprimand men men, JAG står för det.
Hur besvärligt det än är så har alla barn rätt att få finnas till och få hjälp. Att vi föräldrar ondgör oss över det ena eller det andra är en sak men personalen ska vara tysta.
Så har du råkat ut för något ska du se till att det komemr fram.
Tilläggas bör att det har ALDRIG någonsin kommit något från de behöriga på skolan, de får nog lära sig på utbildningen vsd de har för skyldigheter eller inte.
 

Måste bara kommentera

Skrivet av  Tin
att lika illa som du tyckte det var med händelsen du skrev om , så tycker jag det låter riktigt illa av dej att påstå att outbildade lärare inte vet vad tystnadsplikt är. Försök att lägga dina förutfattade meningar åt sidan och inse att det inte har med outbildade lärare eller utbildade lärare att göra. Det har med olämliga personer att göra och de finns bland både outbildade och utbildade.
 

Man kan säga så här:

Skrivet av  Pip
Jag skulle gissa på att det procentuellt sett är fler outbildade "lärare" än utbildade som sladdrar av den enkla orsaken att de utbildade har utbildning inom sitt yrke!
Självklart finns det olämpliga lärare med utbildning liksom det finns olämpliga människor inom alla yrken, men du ska inte förringa betydelsen av flera års studier till ett yrke.
 

Har jag

Skrivet av  Tin
förringat betydelsen av flera års studier? Var läser du in det i sånna fall från mitt inlägg?
 

Nja

Skrivet av  mamma bulldeg
Jag ska jobba inom vården i sommar och har då fått hem papper på vad som gäler om sekretess och varit tvungen att skriva under dessa. Sekretessen ska också gås igenom ytterligare på en gemensam introduktionsdag.
Då jag praktiserat eller jobbat som vikarie i skolan har jag däremot ALDRIG fått någon officiell information om sekretessen!
 

vårdsekretess

Skrivet av  Helena, lärare till vardags..
Inom vården har man en annan sekretess än inom skolan. Inom vården gäller ofta absolut sekretess, d.v.s. man får inte yppa något man vet för någon. Detta gäller i alla fall för skolsköterskan där jag jobbar och hon lyder under vårdsekretress har hon sagt.

Helena
 

att skriva på papper

Skrivet av  elin
om sekretess betyder ingenting, sekretessen gäller iallfall. Däremot är det tråkigt att du inte informerats om vilken sorts sekretess som gäller, eftersom det är olika inom olika sektorer.
 

Tin!!

Skrivet av  Chruss
Det var inte outbildade lärare , det var outbildad personal(typ timvikarier på fritid etc) som sladdrade.
Då vi är en liten skola på landet far detta runt på ett väldigt otrevligt sätt.
Det kan vara både outbildad och bildad perosonal som kan sladdra det kan jag hålla med om men på vår skola är det unikt med bra personal och de som får chansen, dvs de som har en förmåga att klara av det som ex en utbildad lärare har och skolan vill ge chansen att testa och sedan hjälpa till utbildning har varit super, helt fantastiska faktiskt.Och de är outbildade så jag anser att de som är lärare, oavsett de har utbildning eller inte på vår skola är helt suveräna på att hålla tystnadsplikten.
Men i denna personalstyrka finns även de som bor i bygden och deltar i många arrangemang, det är totalt 5 st och 3 av dem är alltså sladdertackor om jag får uttrycka mej så som gör många väldigt ledsna och besvikna.
De HAR fått information om tystnadsplikten men de klarar inte av det iallfall eftersom det är roligare att vara i händelsens centrum och få ondgöra sig över både barn och vuxna. De har upprepade gånger sökt sig till att få gå utbildning som kommunen anordnar men deras lämplighet faller.

Det finns säkert andra fall men jag berättar om just VÅR miljö.
Jag vet även att på en av Sveriges högskolor har de tystnadsplikt m m som en genomgång vid utbildningen. Vår skola ha även den informationen till alla som anställs oavsett det är fasta eller vikarier, det kanske också är olika var i landet man bor.

Jag tror personligen inte att det alltid handlar om olämpligheten utan att det är så jobbiga barn och miljö som gör att de \'pratar\' av sig i helt fel miljö. Även personal på våra skolor måste få prata av sig ibland, det är inte alltid det lättaste att vara anställd inom skola och vård i dagens läge.
Eftersom jag blivit så nedrackad här inne på FN så otaligt många gånger när jag har försvarat personal som inte haft utbildning så tycker jag att du har fel som slår ner på mig i det avseendet.
 

Tror inte att jag läst

Skrivet av  Tin
inlägg av dig förut, i vilket fall som helst så känner jag inte till att du blivit nedrackad förut. Jag skrev bara ett svar utifrån ditt eget inlägg och det står jag för. Om det nu är en så bra skola med så bra personal för övrigt, varför får de här sladdertackorna då vara kvar? Nånstans,förutom hos dem själva, måste ju något vara fel.
 

Fundamentala felt

Skrivet av  Chruss
är att skolan har så fruktansvärt svårt att få personal och tar i princip vad som helst för dessa extra resurser och fritidspersonal..... de tar från pooler, från arbetsförmedlingen och folk som jobbar i idrottsföreningen och samtliga bor tyvärr ute i bygden och de tror väl inte att det de säger sprids men det är ju det som händer....Vi har även märkt en sjunkande tendens att få behöriga lärare också men där är iallafall rektorn stenhård på att utbildning ska finnas. Jag vet inte om det är att skolan ligger 2 mil från centrum med dåliga bussförbindelser eller att det helt enkelt är brist på utbildad personal även här.

 

Ja, det är i vilket

Skrivet av  Tin
fall tråkigt med sånt här. Bor själv i en extremt liten håla. Här bor inte många kan jag säga. Vad det gäller tystnadsplikt, så gäller den ju oavsett var man bor, men något jag märkt (och givetvis inte försvarar) är på så små orter som min tex, så är det svårare att hålla den! Jag menar inte att all personal har svårt med det och jag säger inte ens att det är sladder så att det är anmälningsbart, men det brister nog, utan att man ens tänker på det. Alla känner till alla och vet vilka barn som tillhör vilken familj och hur det är inom de fyra väggarna hos många, dessutom sprids ju viss information av barnen själva. Jobbar själv med ett barn som har det svårt och även om jag inte sagt nåt till nån, eller ens pustat eller stönat, så har ju de andra barnen berättat hemma att XX gör si och så...och det räcker med det, så kan många bilda sej en egen uppfattning om saker o ting. Jag kanske är naiv som tror att detta är ett större "bekymmer" på små ställen...
 

Har ju inte att göra med outb eller utb eg??

Skrivet av  Ulrica
Det är egentligen arbetsgivarens ansvar att informera om tystnadsplikten och vad den innebär???
 

Lärarna har ngt som kallas

Skrivet av  Anna-68 m Nova
för lätt sekretess dvs de får inte prata om sådant som kan skada barnet eller familjen. Jag läser till lärare själv just nu och tycker att sekretessbiten är rätt luddig med tanke på alla historier man snappar upp från omgivningen. Det är alltså upp till läraren att bestämma från fall till fall.
 

nja,

Skrivet av  aklejan
som jag skrivit längre upp så innebär det att man i princip inte bör säga någonting eftersom det är föräldern som avgör vad som är menligt och ej läraren.
 

och förresten heter det inte

Skrivet av  aklejan
lätt sekretess utan man talar om olika varianter av skaderekvisit..
 

Artiklar från Familjeliv