Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni föräldrar om...

Skrivet av Ewa
... dessa nya tester som görs inför skolstarten?
Med talpedagoger, psykologer m.m.
När jag fick ta del av papperen blev jag förvånad.
Var det min dotter de talade om?
De tycks glömma att många barn låser sig när de skall prestera saker inför främmande menniskor. De är ju bara 6 år. Min dotter kan läsa och skriva lite.
Men i testet gick det inge vidare. Hon har dålig balans och uthållighet! Har jag aldrig märkt.
Jag försvarade det hela med att hon varit sjuk hela sommaren, hösten och vintern i återkommande magsjukor och förkyldningsvirus. Testet gjordes i januari.
Hon har varit frisk hela vårterminen. Är ni fler som ragerat på dessa tester? Min dotter tyckte det var jätte jobbigt med dem.
Svar på tråden: Vad tycker ni föräldrar om...

Skolmognadstester????

Skrivet av  Sofia*
Det slutade man med 60-talet!
Har inte hört talas om dem sedan dess,med rätta ska dessa vara döda och begravda.
Självklart ska inte en 6-åring utsättas för en test situation med okända människor annat än om det är absolut tvunget. Förskolepersonlen känner ju barnen och vet hur de utvecklas.
Man kan inte säga något om ett barn genom en enskild träff.

 

Tester!

Skrivet av  Ewa
Men dessa skolmognadsprover vad jag förstår är nya.
Själv har jag aldrig hört talas om dom förrens dottern började prata om dem hemma. Blev arg. Att utsätta barnen för sådana tester känns väldigt kränkande. De har heller inte informerat oss föräldrar förens i efterhand. De menar att de är mycket för att fånga upp barn med problem. Men borde inte nån ha märk något på BVC eller andra läkarbesök, dagis, dagmammor eller andra som är i kontakt med barnen?
Min dotter har tyckt att det varit jätte jobbigt och undrat om det inte skulle vara slut på alla tester.
Tack för ditt svar.
 

Vem testar

Skrivet av  Sofia*
Det är inte tillåtet att testa barn utan föräldrars medgivande, vad jag vet.
 

Är fdet inte?

Skrivet av  Ewa
Vi fick inget veta. Dottern började prata om en massa saker de fått gör, så jag började undra.
Hon hadde lärt sig läsa själv under jullovet som hon tillbringade sjuk hemma. Så hadde de test i januari, hon fick ord som fröken skrivit på lappar, hon klarade inget. Dottern var förkrossad.
Vi har endast fått meddelande per brev ibland där de nämt att talfröken varit där. Senare i ett meddelande stod det om att testen var klar att talpedagog och psykolog och fröken hadde gjort dessa tester som vi fick se om vi ville. Jag blev urförbannad.
I onsdags fick jag ta del av dem. Dottern hadde lite dåliga betyg på uthållighet och balans. Tro sjutton det hon har gått med olika mag och förkyldningsvirusa hela hösten och vintern. De tog ingen hänsyn till det när jag nämnde det. Ja, så kan det vara när de är lite tunna som er dotter. HMMRRRFFFF!!!!!!
Fröken är rar annars men detta gör mig så arg.
Tack för att du läser mina inlägg!
 

En liten fråga.

Skrivet av  Lena.B.
Är det tester barnen gör i 6-års innan de börjar i 1:a klass? Eller är det på dagis innan de ska börja 6-års?
Min pojke går i 6-års och där har vi fått veta att en speciallärare (tror jag det var) ska lyssna på barnet språkliga utvecklin dels i grupp men även enskilt.
Några med tester har jag inte hört talas om.
 

Tester.

Skrivet av  Ewa
FBH-testet gör på 6 åringar som skall börja 1 klass i höst! Enligt fröken är det obligatoriskt för alla.
Men det verkar inte vara nån som känner till dessa?
Man börjar ju undra.
 

Låter fruktansvärt...

Skrivet av  bettis
Har redan en kille som blev hämmad efter att ha blivit tvingad att rita på 4 års kontrollen. Usch och fy!!!
Min kille har inte gjort något test. Han börjar ettan till hösten.
 

Har inte hört talas om

Skrivet av  fru Bill
förrän du skriver det nu. Låter helt sjukt! För det första attt det sker utan något utan att föräldrarna informeras, men egentligen att det sker över huvud taget. Trodde verkligen att sånt var gammalt och förlegat. Vadå dålig balans, skulle det påverka om man kan gå i ettan? Min son kunde förresten inte läsa alls innan skolan och han har klarat sig utmärkt. Om din dotter har tålamod att sitta ner och lära sig det, låter hon ju mer skolmogen än han!
 

Har aldrig hört talas om dem. (imt)

Skrivet av  Flisan
.
 

Märkligt...

Skrivet av  Ulrika
När vi övervägde att låta vår son börja skolan ett år tidigare frågade vi efter någon form av skolmognadstest, mest för att vara överens med skolan om lämpligheten. Fast vi frågade på alla möjliga håll fick vi veta att några sådana finns inte!

Måsta vara något helt nytt...
 

Artiklar från Familjeliv