Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. tester för skolstart.

Skrivet av Ewa
Tack för att ni läst och skrivit till mig.
Vi blev så uprörda att vi ringde skolverket i fredags.
De hadde inte hört talas om FBH-testet.
Men de brukar vara brukligt att ha ett samtal med barn och förälder om just barnets mognad.

Vi skall fortsätta att höra oss för med andra föräldrar på skolan. Man undrar ju! Enligt brev från fröken är denna FBH-test obligatorisk för alla barn som skall börja 1 klass. För att kunna fånga upp bl.a. dyslexsi. Halååå! De flesta kan ju inte läsa när de är 6 år.

Jag börjar tro att denna FBH-test bara finns i dess form på vår skola! Eller har andra barn utsatts för det utan föräldrars vetskap?

Jag trodde att "lekis" var till lite för att få barn att förbereda sig för 1 klass. De borde ju kunna se om något barn har problem under skoltid. Om de barnen sedan utsätts för ett test med föräldrarnas tillstånd, så kan jag förstå.

Jag lovar skriva och tala om hur det går.
Skriv gärna om ni hör eller vet något mer om dessa tester. Berätta gärna hur de gör hos er där ni bor.
kRAM
Svar på tråden: Ang. tester för skolstart.

Skolpsykologen!

Skrivet av  Camlan
Hej!

Jag har aldrig heller hört talas om dessa tester, men jag vet att skolpsykologen inte får kopplas in på barnen utan föräldrarnas tillstånd. Om lärarna misstänker att något inte står rätt till måste de kontakta föräldrarna och föreslå att dessa i sin tur kontaktar psykologen. Det råder även tystnadsplikt mellan personalen och inte bara mot andra föräldrar. Min sons assistent får inte prata med andra än dem vi har gett tillstånd till. Det enda test som gjorts på mina barn är när specialpedagogen kom på besök till förskolan och pratade med barnen för att få sig en bild av hur de låg till språkmässigt. Sist men inte minst så ska inte ordet skolmognad användas i dagens skola. Det är bara att gå ut på skolverkets hemsida så finns det information om det.

Med vänliga hälsningar
 

Hej!

Skrivet av  Ewa
Tack för att du skrev till mig.
Denna test är lämnad till skolpsykologen.
Man undrar ju vad hon skall göra med den. Vi får ha ett snack till med fröken. Man vill ju samtidigt inte stöta sig med folk. Det är känsligt att vara obekväm och ifrågasätta saker, speciellt i skolan. Man är ju rädd att det skall slå tillbaka på ens barn.
 

Frågvis

Skrivet av  fru Bill
är ju i alla fall inte fel att vara. Det är ju minst sagt i barnets bästa, men jag förstår vad du menar. Tycker inte att du ska behöva känna att du stöter dig med dem för att du ifrågasätter detta dock. De kanske inte har tänkt på att de borde informera mer och då är det ju bara bra om du påpekar det. Vi är ju många här som tycker att det låter jättekonstigt. Gränsen mellan att fånga upp barn med problem och att vara överdriven verkar i bland svår att dra (tänker då mest på bemötande på BVC).
 

Kan det vara

Skrivet av  Elsa B
femoch ett halvt års testet? Vårt BVC berättade att de förrut har gjort ett fem och ett halvt års test för att se om det är något barnet behöver hjälp med, mne att det kanske nu skulle bli skolsköterskans arbete att kolla de säkerna (vet inte riktigt vad). Skolsköterskorna i Västra Götaland har protesterat - för de har redan så mycket arbete. Hursomhelst låter det uppenbart att ni som föräldrar borde informerats (och BVC är ju inte heller obligatoriskt).
 

Nej!

Skrivet av  Ewa
Inte 51/2 års testet på BVC.
Detta FBH-test görs på 6 årsverksamheten där min dotter går, inför deras skolstart i höst. Men visst är det konstigt att så få hört talas om denna "obligatoriska test".
 

10 år sen...

Skrivet av  fd lärare
För 10 år sedan tog jag emot en åk 1 som lärare, jag fick då elevernas testresultat på prover som gjorts i deras 6-års verksamhet. Det verkar vara någon typ av sådana test som ditt barn blivit "utsatt" för. Jag minns inte riktigt vad testerna innehöll - men någon typ av språkutveckling/ordförståelse fanns med. Det finns ABSOLUT ingen möjlighet att uppfånga dyslexi med den typen av tester, däremot kanske man kan uppfånga om de behöver stöd i sin språkutveckling, extra motorisk träning om det testas för det också.

Som andra skriver har jag också för mig att man måste ha föräldrarnas tillåtelse om man ska testa barnen. Vet inte om jag hade någon större nytta av testerna som gjordes på mina blivande elever, tror inte det, däremot kan jag tycka att det i vissa fall är viktigt att testa enskilda barn för vissa saker, för att ta reda på var exakt problemet ligger, men då ska det ju vara något man har upptäckt som man vill testa. Som exempel kan jag berätta att jag med föräldrarnas tillåtelse bad psykologen utföra ett slags begåvningstest på en elev, som jag var mycket osäker på om han var "svagbegåvad", hade dåligt språk eller om hans svårigheter berodde på "dåligt självförtroende". Testet visade att han inte hade några begåvningsmässiga hinder. Testresultatet kunde man då använda för att "peppa" honom och se till att han trodde på sig själv. Att masstesta elever utan någon plan och dessutom i dagsläget utan möjligheter att kunna sätta in några resurser för de som ev skulle behöva förstår jag inte vitsen med.

Och som du skriver, vissa barn blir så stressade av testsituationen att de inte presterar bra av den anledningen - att skapa förtroende blir därför extra viktigt.
 

Tack snälla du!

Skrivet av  Ewa
Det var skönt att få höra dessa ord från en lärare.
Jag har heller inte förståt vitsen. Nu är det hela över men man kan ju "re" lite med det hela för att nästa kull med blivande första klassare skall slippa denna test. Det är ju konstigt att inte skolverket känner till detta FBH-prov. Får skolor ta fram egna prov? Man trodde ju att det skulle vara lika för alla i hela Sverige när det är komunal skola. Vi skall fortsätta och höra med övriga föräldrar i klassen. Alla har inte fått tagit del av den ännu. Vissa har inte ens brytt sig.
Jag och min man har ordnat med bland annat skolskjust för barnen här. De har bråkats länge om de men vi lyckades få igen det. Så jag antar att vi är föräldrar som ifrågasätter saker och ting och får en massa gjort. Man vill ju att alla barn skall ha det så bra som möjligt. Tack igen för ditt svar.