Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oj!!

Skrivet av Pilla
Sonen börjar 1:an snart. Men vad skall jag tänka på? Vad skiljer sig från 0:an? Skall man köpa bokpapper och sånt som man gjorde då jag var liten på dinosauriernas tid? Började fundera lite och fick en liten chock. Han måste ju ha nya jympadojor och sånt som vuxits ur. Men vad bör mer inhandlas?
Svar på tråden: Oj!!

Vänta

Skrivet av  Ullen
Jag tycker du kan vänta med att handla tills terminen börjar och du får veta från skolan vad som behövs. Vissa lärare kör med att barnen ska slå in böckerna, vissa inte.

I början är det oftast utegympa och då kan de ju ha sina vanliga gympaskor. Ibland har skolorna särskilda krav när det gäller innegympaskorna, som att de måste ha ljus sula, t.ex. Om han haft en liten ryggsäck i 0:an kanske han behöver en större nu, om det blir mer läxor.
 

Som lärare...

Skrivet av  Emelie + Gustav, som nästan kryper!
... skulle jag tipsa om en bra ryggsäck, bokpapper (använder vi i alla fall!) och sedan skulle jag avvakta. kanske är det det något speciellt lärarna på skolan vill att ni ska ha. Vi brukar ta upp det på första föräldramötet eller skicka med en lista hem. Men för sonens skull (jag antar att han tycker det är jättespännande) kan ni ju inhandla pennor etc. Tids nog får du ändå höra "Aaaaaalla andra har...", hi hi.
 

Olika

Skrivet av  jessica
Det är nog väldigt olika från skola till skola och du kan lugnt vänta tills skolan är igång.
Min son började ettan i måndags och de skulle inte ha med sig någonting. De får pennor och allting och bokpapper behövs inte sa läraren eftersom böckerna idag tillverkas i material som är mycket tåligare än förr. Om man ville fick man ta med egna pennor/sudd och sånt men hon avrådde oss eftersom vår son har lite koncentrations-svårigheter så de tyckte det var bättre ju mindre han har att plocka med.
 

Artiklar från Familjeliv