Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stökig klass Hjälp...

Skrivet av Cemma
...vad ska/kan jag som förälder göra för att få bukt med allt bråk och stök som stör min sons lektioner.

Min pojk har nu börjat i första klass. Och förväntningarna har varit stora. Han är ingen kille som älskar att sitta och pyssla och knåpa och plita, men har ändå längtat på detta med läxor och önskar sig högt att få lära sig läsa. Det ska sägas att han alltid varit ett "lättskött" barn som lyssnat när man sagt till och vi har därför kunnat ha en trevlig och öppen relation.
Nu har det visat sig att han börjat i en klass där det finns tre pojkar som är helvilda och busiga på lektionstid. Flikorna i klassen och deras föräldrar är helt förstörda för att det är så stökigt på lektionerna. Och min son förväntningar på skolan har grusats sönder på dessa tre veckorna.

Det som är det värsta är att dessa tre killar drar med de andra killarna i klassen på deras bus. Jag kan inte få min son att förstå att han ska ställa sig utanför buset och bråket på lektionerna. Han säger att han bara dras med alla andra och inte tänker sig för.Visst har jag stor förståelse för spralliga 6-7-årsben, och ömmar för de barnen som aggerar ut sin ilska i skolan (när det kanske inte finns någon annan som lyssnar)Men hur kan jag motivera de barnen som inte har det så, att inte hoppa på det tåget och bete sig som dom.

Fröken har gjort en del åtgärder + att det kommit extra personal. Samt att de har haft samtal med föräldrarna till de stökiga barnen. Inget har hjälpt.

Snälla någon.... ge mig tips på vad jag / vi som föräldrar kan göra.
Svar på tråden: Stökig klass Hjälp...

Din son

Skrivet av  Sofia*
Det finns en del du kan göra, prata med din son och få honom att tänka igenom vad han gjort under skoldagen. Låt honom säga vilket som var rätt och vilket som var fel och när det var fel, hur han skulle gjort istället.
Dessutom tyckre jag att du ska prata med fröken så att hon vet att hon har er på "sin sida" när er son gör fel och låter sig dras med.
Ett grupptryck från övriga elever på att de inte vill vara med att busa kan ge mycket. Stötta relationer så att han har kompisar utanför busgänget så att hans val inte blir att busa eller vara ensam.
 

Ditt barn är ditt ansvar

Skrivet av  petra
och han lyssnar mest på föräldrarna om ni peppar honom att inte fortsätta med att hänga på buset så fixar han de. Men ni måste också ha samtal med läraren som kan bekräfta att sonen lyssnar på er vuxna och inte hänger på det dåliga. Låt sen lärarna jobba med de busiga barnen. Det tar tid att få bukt med problem och ofta tycker man som utomstående att det inte händer nånting men oftast så ageras det mycket inom skolan för att lösa problemen. Sånt som lärarna inte kan berätta för dig om din son inte är en av de busiga. Din uppgift i detta är att stötta din son och inte lägga skulden på skolan för sonen är ditt ansvar. Peppa honom varje dag och ha uppföljningssamtal med läraren minst varje vecka om hur det går. Sviker du ditt ansvar har du ingen rätt att klaga på skolan angående de busiga pojkarna.

 

Artiklar från Familjeliv