Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om min dotter...

Skrivet av Linda
fyller 5 i dec, betyder det att hon ska börja 6-års nästa höst(04)???
Kan jag neka till detta??
MVH
Svar på tråden: om min dotter...

Inte obligatoriskt

Skrivet av  Ullen
Ja, hon har rätt till 6-års nästa höst. Däremot är 6-års frivilligt. I vissa kommuner brukar det dock vara svårt att få ha kvar sin 6-åring på dagis/hos dagmamma istället, men jag har hört att man ska kunna kräva det.
 

Tack....*imt*

Skrivet av  Linda
----
 

Har också funderat på detta

Skrivet av  fru Bill
då min son också fyller fem i december. Just nu känns han såå liten. Försöker tänka att det är ett helt år till dess. Jag minns från det min äldre skulle börja, att vi pratade mycket med dagispersonalen om huruvida han skulle vara mogen för det, eller inte. De tyckte att han var det och det visade sig att de hade rätt. Antar alltså att om de inte tyckte det (eller om jag verkligen tyckt att han inte skulle klara det), så skulle han haft en möjlighet att inte börja då? Han är född i november.
 

jaaa,

Skrivet av  Linda
man funderar ju, min dotter kan inte prata ordentligt, men det kanske skulle vara bra att hon började för då kanske hon lärde sig snabbare...
men man är ju rädd att hon ska bli retad....
 

Svårt...

Skrivet av  Ante
Min brorson är född i dec och började när han skulle fylla sex. Idag går han i trean och föräldrarna ångrar att de inte lät honom vänta. Han är dels ganska kort till växten och har även lite svårt att hitta kompisar på samma nivå vad det gäller intressen och sätt att vara. Han går mycket bättre ihop med dem som är födda året efter.
Är barnen inte väldigt mogna för sin ålder är det kanske bättre att vänta.
 

min syster ...

Skrivet av  beatrice31
min syster som är född på sjuttiotalet gick två år i den såkallade förskolan alltså hon väntade med skolan ett år eftersom hon var född idecember, bedömning gjordes , hon var blyg osv...
 

Artiklar från Familjeliv