Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skola i Stockholm utmed röd t-bana.....

Skrivet av ann
från vårby och in mot stan. Vilka skolor finns det? Aspudden och mälarhöjden tar ej emot elever från annan kommundel. Vi bor i Vårby och vill byta skola!
Svar på tråden: Skola i Stockholm utmed röd t-bana.....

är det någon

Skrivet av  cj
som tar emot "utomstående" barn utan bra anledning till att byta? men vårby? tillhör inte det stockholm föresten?
 

Ja, omd et finns plats....

Skrivet av  ann
så brukar det gå bra, hemkommunen betalar ju. Du har ju rätt att välja skola som det så fint heter men som i praktiken inte riktigt fungerar. Vårby hör till Huddinge kommun. Men jag menade inte egna kommunen utan egna upptagningsområdet. Väldigt många barn härifrån går i andra skolor och det är inga problem. Problemet för oss är att jag ej har bil och kan inte köra barnen till skolan så jag vill att det ska vara överkomligt nära.

Men många skolor är ju överfulla redan av "egna barn" från upptagnongsområdet.

Anledningen kan ju vara många t ex mobbning, dålig undervisning m.m. Vad är giltigt skäl????
 

Hur...

Skrivet av  Söderbönan
...gamla är barnen och hur "akut" är det med skolbyte? Vi bor utmed röda linjen till Fruängen och vår pojke går i Engelbrektsskolan på Östermalm, precis vid tekniska högskolan. Han går i de speciella ma/no-klasser som finns där och det fungerar utmärkt, både med själva skolan och att åka kommunalt till och från skolan. De här ma/no-klasserna gäller åk 7-9, och hur möjligheterna ser ut att börja i tidigare klasser vet jag inte.
 

Nybohov eller Blommensberg

Skrivet av  Ullen
Nybohovsskolan (0-6-skola) i Liljeholmen brukar ta emot även från andra stadsdelar. Det är en skola med inriktning på idrott och hälsa, men inriktningen är inte särskilt stark, även de som inte är idrottsintresserade trivs. Bra lärare, däremot vet jag inte hur 6-års och fritids är numer. Varken 6-års och fritids var särskilt bra för fem år sedan, tyckte jag, men har nu bytt stora delar av personalen, så jag hoppas att det blivit bättre.

Det går en hissbana från tunnelbanan, vilket gör att man inte behöver passera någon bilväg. Det brukar ta ungefär 5-10 minuter från tunnelbanan till skolan.

Är det årskurs 6-9 det gäller brukar även Blommensbergsskolan, mellan Liljeholmen och Aspudden, ta emot enstaka elever. De har kulturinriktning och ligger på andra sidan sjön Trekanten, från Liljeholmens tunnelbanestation sett. Ca 10 minuters promenad från tunnelbanan. Läs mer på www.stockholm.se, Liljeholmens stadsdelsförvaltning.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  ann
Mina barn går nu i årskurs 5 resp. 3. Så jag vill gärna välja en skola som är en 0-9 årskursskola då det i annat fall blir olika skolor för barnen eller 2 byten för den äldsta killen. Men jag ska titta närmare på era förslag. Tacksam för fler!
 

Artiklar från Familjeliv