Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan inte låta bli

Skrivet av Lantisen
att fundera över olikheter mellan storstad och liten ort. Ser alla inlägg här om vilken skola man ska välja, vad man ska ta hänsyn till, vilken intrikting osv. Här där jag bor finns en skola. Inrikting? "Låt gå."!
Svar på tråden: Kan inte låta bli

Åka långt

Skrivet av  Sofia*
På min dotters skola finns flera barn som bor på småorter där det bara finns en skola.
Här i skåne är ju inte avstånden så stora men en del har rejält lång skolväg.
Men utav någon anledning tycker de och deras föräldrar att det är värt det för att få välja pedaogogik.
 

För och nackdelar...

Skrivet av  Ulrika
Visst är förutsättningarna olika, har själv vuxit upp på landet men bor nu i Sthlm. När min son fick problem i skolan bytte vi till en friskola och det har varit ett lyckokast. Då var vi väldigt glada att vi bor så att det finns en möjlighet att välja.

Å andra sidan är ju vår tillvaro fylld av storstadsproblem, som man slipper på landet. Vi får skjutsa med bil varje morgon och kväll till skolan, det som tar 5 min egentligen tar 25 min i rusningstrafik, sen får jag cirkla i 5-15 min vid skolan för att hitta parkering, när jag lämnat sonen får jag byta till pendeltåg och åka vidare mot city, 10 min, för att sedan byta till buss sista hållplatserna till jobbet. Samma sak fast omvänt på eftermiddagen när jag ska hämta i skolan. Sonen (som går i 3:an) kan inte åka hem kollektivt då han måste korsa motorvägar, åka både buss och tunnelbana, och på vägen hem måste han passar drogade ungdomsgäng som hänger i T-banan. Från nästa år har han inte tillgång till fritids, och inte heller fritidsklubb eftersom skolan ligger i annan kommun. Vi måste då hitta någon som kan hjälpa oss under eftermiddagen...vi får se vad vi kan hitta på.

Valfriheten är jättebra, jag är glad att den finns, men i övrigt har ni på landet ingen anledning att avundas oss vår tillvaro. Ibland önskar man att man hade ett yrke där man kunde försörja sig på mer flexibel bostadsort, för att klara av vardagslivet i storstaden är verkligen en utmaning!
 

Artiklar från Familjeliv