Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ute i god tid :o)

Skrivet av Nina med Elin och Pyret bf 18/1
Hej allihop.... Jag har en dotter på snart 4 år. Hon skulle blivit född 000106, men kunde inte vänta och kom 991227 istället. Jag undrar och funderar över hur vi ska gör när hon ska börja 6-årsverksamhet. En del säger att hon ska följa med sin årgång -99 för att det är bra och andra föreslår att hon ska börja med 00-orna. Vi vill det bästa för vår Elin. Men frågan är vad som är bäst. Kanske är det för tidigt att avgöra nu, man kanske ska vänta och se hur hon utvecklas, så ger det kanske med sig om när hon ska börja......
Tacksam för svar........
Kram
Svar på tråden: Ute i god tid :o)

Automatiskt...

Skrivet av  annelie
hamnar hon ju med 99-orna. Hon blir ju yngst i klassen, men om hon inte är väldigt omogen för sin ålder borde det inte vara något problem.
Vänta och se hur det verkar!
 

Tackar!

Skrivet av  Nina med Elin och Pyret bf 18/1
För goda råd. Bara att få bekräfta sina egna tankar är skönt......
Kram
 

Hejsan

Skrivet av  lärare
Jag är själv född i slutet av december och lärare till yrket. Jag började själv tillsammans med mina års-kamrater men jag tycker att det finns all anledning att se upp. Din dotter har allt att vinna på att vara skolmogen när hon börjar skolan. Personalen på dagis/ sexårs kommer a hjälpa er att fatta beslutet. Det är ju omöjligt att säga innan huruvida hon är skolmogen då eller ej. Vissa barn som är födda sent på året kan gå två år i sexårsverksamheten. Oroa dig inte i förskott, det kommer att gå bra!
 

Tack......

Skrivet av  Nina med Elin och Pyret bf 18/1
Det känns skönt att höra. Även om jag har tänkt i de banor som du skriver så är det skönt att få det bekräftat att man tänker "rätt"
:o)
Kram
 

Sent född...

Skrivet av  Sara
Min dotter är född 971229 och har börjat i förskoleklass nu i höst, var som du lite orolig eftersom hon är så mycket yngre än dom flesta andra i klassen. På dagis har hon mest vart tillsammans med 98-orna, det var ett gäng där som var födda i början av 98 så dom var ju i princip jämnåriga och började dagis ungefär samtidigt.
Men jag tycker det har funkat jättebra nu i skolan trots allt, hon är lika mogen som sina klasskamrater som är födda i början av året. Hon är minst i klassen, både till storleken och åldern men det är inget som stör varken henne eller någon annan.
Men det är såklart olika från barn till barn, vänta och se!
 

Tack :o)

Skrivet av  Nina med Elin och Pyret bf 18/1
För alla svar. Det är skönt att höra hur andra har gjort som har varit i samma sits och även höra att det har gått jättebra.
Ha det bäst.
Kram
 

Det är väldigt intressant att läsa

Skrivet av  Ulrika
vilka råd du får här inne...

Måste säga att det gör mig väldigt fundersam på hur vi resonerar i sådana här frågor.

Vill börja med att poängtera att jag tycker du fått bra råd och synpunkter och att jag inte avser att bemöta mågon av de personer som svarat på din fråga här.

Kan bara berätta att jag har en son som hade samma situation som din dotter fast tvärt om, han råkade slinka över årsskifter och är född 10:e januari. Enligt min uppfattning kan man ju säga att de är jämnåriga, skiljer bara 14 dagar, om än på olika sidor om årsskiftet.

Det som jag tycker är så intressant är, att ingen tycker att det är oroväckande eller konstigt att din dotter skulle gå med sina årsbarn, du får mycket positiv feedback.

Vi ville också att vår son skulle vara yngst i klassen, men i vårt fall innebar det att hoppa upp en klass eftersom han var född 10 dagar in på nästa år. Kan då berätta att vi blev utskällda, hånade, fnysta åt och även här på föräldranätet fick jag många kommentarer om att det under inga omständigheter är försvarbart att utsätta sitt barn för den press det innebär att vara yngst i klassen. Jag fick uppräknat för mig långa listor av problem han skulle råka ut för, allt från senare pubertet till nackdel på skolidrotten. Detta trots att vår son är oerhört tidigt utvecklad både socialt och akademiskt.

Kan berätta att vi ändå valde att låta honom börja med de äldre barnen. Han är nu 8½ och går i trean. Vi tycker att det har varit ett mycket bra beslut och allt fungerar jätterbra för honom i skolan, både med inlärning och med kompisar.

Jag tycker det är lika fel att automatisk peta in din dotter med de äldre som det är att automatiskt peta in min son bland de yngre. Man måste sluta stirra sig blind på årsskiftet och istället göra en individuell bedömning vad som passar barnet bäst. Där tror jag du måste lita på ditt eget omdöme. Trots att våra barn är födda på nästan samma datum kommer du att uppleva motstånd om du vill låta henne vänta, precis som vi fick motstånd när vi ville skynda på. Det handlar om en otrolig rädsla för att avvika från det som är reglerat. Var berädd på att bli kraftigt ifrågasatt.

Mitt råd är att du ska lita på ditt eget omdöme och besluta det du tror passar din dotter bäst, var inte rädd för att låta henne vänta ett år om det känns som det bästa alternativer för henne.

Välgångsönskningar!
 

Tack för ett så utförligt svar...

Skrivet av  Nina med Elin och Pyret bf 18/1
Ditt svar var väldigt intressant att läsa och jag håller med dig. Jag tror nog att det visar sig med tiden, men tankarna svävar där till och från även om det är för tidigt att avgöra nu.
Det är väldigt intressant och höra/läsa hur andra ser på saken :o)

MVH
Nina
 

Tycker Ulrika skrev ett bra inlägg

Skrivet av  Immimi
Själv är jag född 30/12 -77 och började skolan tillsammans med alla andra 77:or. Jag var egentligen väldigt duktig i skolan men på en punkt funkade det inte, nämligen matematik. Jag låg alltid ett år efter alla andra, året efter förstod jag plötsligt vad vi hade gjort året innan... Tycker Ulrika har rätt när hon säger att du ska se till det enskilda barnet och inte bara årtalet. Själv borde jag ha väntat ett år pga matematiken, det skapade stora problem för mig i skolan plus att jag kände mig så dum och värdelös :-(.
 

Tack för svaret!!!

Skrivet av  Nina med Elin och Pyret bf 18/1
Tycker också att det var bra. *nyfiken* som jag är. Exakt var i mellersta Sverige bor du. É också född -77, fast i juni, men jag har svårt med matte än idag :o) Lite mer om mig kan du läsa i mitt info.
MSN: [email protected]
Kram
 

Hej!

Skrivet av  Immimi
Bor själv i Uppsala, inte alltför långt från Stockholm *s*. Har faktiskt lite problem med matten än idag men jag härleder det till skolan, jag fixade ju inte den matten så då är det inte så konstigt om jag har problem nu... Dum som jag var började jag plugga systemvetenskap i höstas, fattade inte att programmering var fullt av matte... Nåja, man lär sig av sina misstag :-). Hoppas ni kommer på vad ni ska göra med Elin, om hon ska börja nu eller inte - inte helt lätt det där. Sedan ska man ju välja skola också och det får man också ångest över - "har jag valt rätt osv."... Inte lätt att vara förälder *s*...

MSN:[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv