Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bifrost?

Skrivet av Minna med Nelson 021105
Någon som vet vad det innebär? Det ska finnas en sådan skola i aspudden. Någon som vet?
Svar på tråden: bifrost?

Danmark

Skrivet av  Sofia*
Det är en dansk pedagogik med ett fritt inlärningssätt. Men jag vet inte närmre vad det innebär. Sök på google och leta efter danska sidor så får du nog många träffar.
 

Pilgrimsskolan

Skrivet av  Ullen
Jag vet inte så mycket mer än att man inte har traditionell SO, NO och bild, utan jobbar med teman. Hela skolan har ett gemensamt tema ett helt år. Pilgrimsskolan i Aspudden och Ekensbergsskolan i Ekensberg kör med bifrostpedagogiken. I år har Ekensbergsskolan tema OS, vilket gör att de jobbat med världens alla länder, idrott och lek på olika sätt, de grekiska gudasagorna, m.m.
 

Varit där...

Skrivet av  Ulrika
på studieresa... jätte intressant!!

De arbetar hela tiden med teman och samma tema från åk 1-9. De introdicerar alltid temat med en gemensam upplevelse, något verkligen häftigt som barnen får a- ha upplevelse.. typ om de ska arbeta med medeltiden, all personal klär ut sig och de kanske slaktar en gris. Allting är hemligt innan de visar upplevelsen. Sedan skriver de ner barnens tankar, vad de vill ta reda på mer och på vilket sätt de vill ta reda på detta. De arbetar utefrån tre arbetsmetoder, skrivverkstad, experiment och skapande. Barnen väljer själva på vilket sätt de vill arbeta på.

Jag har för mig att det var så.. jag har anteckningar kvar från när jag var på skolan så om du vill veta mer så kan jag leta reda på dem..(fast inte ikväll... ;)
 

Jag har mitt barn där

Skrivet av  Mamman i Stockholm
Då jobbar som de andra skrev efter teman. Barnen har inga läxor utan brukar få en hemuppgift då och då. Pilgrimsskolan i Aspudden är också en miljöskola, där de lär barnen hur man ska ta tillvara på miljön på bästa sätt, med sopsortering m m. Då försöker köpa så mycket ekologiska matprodukter som möjligt.

Tyvärr tycker jag så får inte skolan laga annat än halvfabrikat i sitt kök.

Annars är skolan bra. Den är liten, det var mest därför jag valde den. Årskurs 1-3 går de på Pilgrimsskolan i Aspudden, sen 4-5 går de i en byggnad nere vid Blommensbergsskolan.

Personalen vet vilka barnen är. Det är bra. De har en specialpedagog anställd också som är väldigt trevlig.

Kontakta skolan själv och hör efter lite närmare angående temaarbetet.

Eller skriv igen så kanske jag kan svara.
 

Artiklar från Familjeliv