Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byta klass mitt i ett läsår...

Skrivet av Sara
...dessutom det första! Vad tror ni om det?
Vår dotter börjar 1:an i höst, på samma skola där hon gått på 6-års, men vid årsskiftet så ska vi flytta till en annan stad ca 6 mil bort. Alltså måste hon byta klass efter bara en termin i 1:an. Tror ni det kommer funka eller att det blir väldigt jobbigt för henne? Borde vi kanske låta henne gå kvar läsåret ut på gamla skolan (om man ens får göra så...) Min man kommer jobba där, så det skulle ju funka på så sätt?
Vad tycker ni? Är det nån som vart i nån liknande situation kanske?
Svar på tråden: Byta klass mitt i ett läsår...

Hellre byta till den nya skolan direkt.

Skrivet av  AnnaCarin
Men det kan ju bli svårt med skjutsningen till skolan. Men då kommer hon ju lättare in i gemenskapen förstås.
 

När slutar du ditt jobb?

Skrivet av  Johanna Pe
Om du kan flytta tidigare, så kan ju maken flytta när han ska byta? Är inte det enklast?
 

Tror inte att det spelar så stor roll egentligen.

Skrivet av  Lena_O
Se till att han är väl medveten om flytten bara.

Åk dit några helger och leta efter lekplatser och annat som kan vara kul.Ni kan ju käka lunch någonstans i närheten under någon helg.

I mina döttrars klasser, så har det ganska ofta varit barn som har bytt under terminen. Så det är rätt vanligt.

Ibland har barn flyttat till ett annat land, för att några år senare komma tillbaka.

Barn klarar flyttar bättre än man kan tro. Dom har ju så lätt att få kompisar.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Sara
Att pendla 6 mil enkel väg är inget alternativ, och att nån av oss skulle flytta i förväg är varken praktiskt eller ekonomiskt möjligt, dessutom har vi ett yngre barn som går på dagis också. Så det får nog bli så att hon får börja till VT, men vi får hoppas att det går bra... kanske kan vi hälsa på några gånger under hösten om vi får. Både far- och morföräldrar finns på orten vi ska flytta till så vi är ofta där... det ordnar sig säkert!
 

Artiklar från Familjeliv