Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blir lite nervös

Skrivet av Hanna
när jag läser här. Förutsätts det i skolan att barn ska kunna läsa innan de börjar i ettan.
Min dotter ljudar ihop ett o annat ord men läaa.
Trodde det var det första året i skolan handlar om.
Förväntas man som förälder ha lärt dem innan.
Moin dotter är en aktiv rörlig social kompetent tjej som kan mycket simma klättra cykla och fantisera och trösta ledsna kamrater. Men läser nej det gör hon int eän. Hon fyllde sju i april och börjar ettan om ett par veckor.
Svar på tråden: blir lite nervös

tangentbordet slant

Skrivet av  Hanna
Nu tror ni väl inte att hennes mor kan stava o skriva eller!!!!
 

NIX!

Skrivet av  jess
man förväntas INTE kunna läsa när man börjar ettan - en del kan och en del kan inte - var inte orolig - det löser sig!!
 

Min son

Skrivet av  Trollmor73 m. 3 pojkar
Kan inte läsa. Skriver sitt namn och kan även skriva mamma & pappa och sin ena lillebrors namn.
 

Ingen fara!

Skrivet av  Glad pluggis
Inte behöver ditt barn kunna allt när det kommer till skolan! Det viktiga är att du finns till hands och kan hjälpa ditt barn i hans/ hennes lärande när skolan väl har börjat. Jag tror de flesta lärare uppskattar att föräldrarna visar intresse och engagemang i sina barns skolgång. Prata ofta med ditt barns lärare om hur du kan hjälpa och stödja på bästa sätt, spara inte dina frågor till utvecklingssamtalen för de är oftast bara en gång per termin och det hinner hända mycket däremellan. Jag börjar sista året på min lärarutbildning nu i höst och ser fram emot att få börja jobba nästa höst. Något jag kommer att jobba mycket med då är just föräldrakontakten för det står till och med i läroplanen att skolan i samverkan med hemmen ska forma den utbildning som passar varje barn bäst. Du känner ditt barn bäst och kan säkert ge värdefull information till läraren vilket förhoppningsvis leder till en trygg, bra och rolig skolgång för ditt barn! Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv