Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klassindelning

Skrivet av mia
Brev till rektor:

"NN skolan har idag två förskoleklasser, NN och NN, vars klassindelning skapar olika förutsättningarna för dess elever.
Eleverna är inte fördelade på ett likvärdigt sätt då SAMTLIGA elever med invandrarbakgrund placerats i en och samma klass CA. HÄLFTEN AV ALLA BARNEN I EN KLASS

I samband med NN föräldramöte onsdagen 1 september lyftes frågan om motiven till denna klassindelning. Det stod klart att samtliga föräldrar undrade över hur en sådan indelning hade kommit till stånd. Föräldrarna enades om att omgående träffas för att diskutera denna fråga.

Vi föräldrar i klass NN har idag söndag den 5 september enats om att vi inte accepterar en klassindelning som utan anledning särbehandlar vissa grupper av elever. Vi tror istället att detta kan leda till att barnen upplever olikheter på ett helt annat sätt än om de olika bakgrunderna är jämt fördelade över klasserna.

Vi vill att den nuvarande klassindelningen av NN och NN upphävs och görs om så att ingen klass blir särbehandlad. På så sätt bildas nya klasser med likvärdiga förutsättningar där inga elever blir särbehandlade.

Vi önskar träffa Dig omgående för att gemensamt komma fram till en åtgärdsplan som förändrar den nuvarande klassindelningen.

Med vänliga hälsningar,

Samtliga föräldrar till barn i klass NN"


Vad tycks?
Igår hölls ett infomöte för föräldrana i den andra klassen(den som inte har ngt barn med inv. bakgrund alls)
Så här föll det ut:
"Möte med rektorn och NN föräldrar, det var inte nåt vidare trevligt kan jag påstå!
Den känslan jag fick kan sammanfattas med att rektorn är mest angelägen om att visa att det är han som bestämmer och att några bland NNs föräldrar njuter av hans inställning i frågan. ("DET ÄR REKTORN SOM BESTÄMMER" UPPREPADES 19 GÅNGER PÅ 2 MINUTER!!!!!!!!!!!!!!!)
Inget nämndes om det åtgärdsplan som vi alla väntar på!!"

Där är vi nu, skolan tänker alltså inte göra ngt åt det hela...





Svar på tråden: Klassindelning

Jag blir SÅ upprörd!

Skrivet av  Babs
Av att läsa ditt inlägg alltså. Det är ju HELT sjukt. Hur kan man göra så? Efter alla år av prat om invandrarfientlighet.... om hur dumt det är att alla invandrare/flyktingar bor i samma bostadsområden. Att de på så sätt inte kommer in i samhället på ett bra sätt. Med mera, med mera.... Hur kan man då göra samma sorts indelning redan när barnen är så små? Vem vill man då gynna? Främlingsfientlige rektorn eller främlingsfientliga föräldrar i den andra klassen?

Kan ni inte försöka gå vidare med detta? Till högre instans menar jag då? Tyvärr vet jag inte vem man vänder sig till.... skolverket kanske?

Jag håller helt och hållet med dig som du förstår och jag tycker ni hade skrivit ett bra brev. Men det verkar som om det inte hjälpte hos rektorn i alla fall....

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv