Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad kan man begära av en skola?

Skrivet av anonym den här gången
jag var med min sexåring i skolan idag, hon går i åldersblandad grupp tillsammans med ettor och tvåor. Skolan är liten och har hittills verkat mycket trygg och bra. Det är också vad föräldrar till äldre föräldrar säger. OCh lärarna är goda pedagoger, det kunde jag se. Men jag reagerade ändå idag för att jag tyckte att det var så stimmigt och rörigt. Det verkade bero på några elever som tog väldigt mycket utrymme och jagade upp de andra. De fick hela tiden sägas till. OCh det blev aldrig den arbetsro som jag upplevde fanns på min dotters dagis.
Jag frågade fröken efteråt och hon menade att det varit många sjuka i personalstaben och att det påverkar barnen. Kanske är det så, men hur stojigt blir det egentligen i en klass? Hur lugnt kan det bli och hur får barnen arbetsro? Inte tror jag att det kan vara knäpptyst när barn sitter och jobbar, det ingår ju i den moderna pedagogiken att man samtalar under arbetet. Men exakt samma arbetssätt fanns ju på dotterns dagis och där upplevde jag ett betydligt större lugn trots att barnen var mindre.
Vi har verkligen trott på den här skolan och hört oss för och varit där och kollat och varit aktiva. Och barnen klarar sig bra i jämförande tester. Och visst kan jag ha kommit på en dålig dag, men jag har ändå oro i magen, hur ska min dotter få ro att lära sig när så stor del av pedagogernas tid går åt att säga till några få mycket störande elever?
Finns det andra här som gjort besök i klassen och sett liknande eller kan ge mig råd?
Svar på tråden: vad kan man begära av en skola?

egentligen

Skrivet av  anonym den här gången
frågar jag nog om det ser ut så här överallt? Vad jag förstått har min dotters skola inte särskilt mycket problem, snarare tvärtom. Och vi har verkligen duktiga pedagoger. Men alltför stor tid får ägnas åt att hålla ordning. Är det så här överallt?
 

Hög volym är ju vanligt

Skrivet av  Lena_O
när en större mängd barn samlas. Men det brukar ju lugna ner sig när läraren säger till. I alla fall i mina döttrars klasser.

Kanske skulle dom behöva dela upp klassen ändå? Tvåor har ju mer erfarenhet och är tuffare än sexårselever. Sexåringar är ju också nya på skolan och har inte börjat ta plats ännu.

Men skapa ett föräldrarråd, eller gå med i det som finns. För där kan man trycka på bättre än som enskild förälder.

Klart att barnen ska ha arbetsro.
 

Artiklar från Familjeliv