Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni om det här? (jätte långt)

Skrivet av Babs bf 18/11
Min dotter blir 6 år i december och började skolan den här hösten. Det har gått jätte bra, hon trivs och det är så klart det viktigaste för mig.

Men det har funnits saker som jag inte varit så nöjd med.

Som t.ex. att skolpersonalen inte är så bra på att informera. Som när en av föräldrarna frågade om man skulle vara med första skoldagen.... då har vi alla skolat in våra barn på fritids, så det kändes naturligt att man undrade hur det skulle bli första skoldagen. Då är ju barnen på fritids först och sen går de till skolan (som då är samma lokaler). Svaret vi fick att man inte behövde vara med. Av ren slump bestämde jag mig för att inte lämna dottern på fritids den morgonen utan följa med i alla fall. Och tur var väl det! För ALLA föräldrar var där. Tänk om jag inte hade varit det! Då kan jag känna att personalen kan säga att nej, man behöver inte vara med, men det är mest brukligt att föräldrarna är med. För en som är helt ny där (vi har bara ett barn) känns det skönt om de berättar hur man brukar göra.

En annan sak som jag funderat på var inskolningssamtal vi hade. Där ska ju vi föräldrarna ta upp sånt som rör vårt barn och tala om det för personalen, så att de på bästa sätt ska kunna ta hand om ens barn. Vid det samtalet är barnen närvarande. Och visst, det kan säkert ha sina fördelar, men jag tycker att man även ska få prata med personalen själv som förälder. För om det är känsliga saker man behöver ta upp vill man ju inte gärna prata över huvudet på sitt barn (det vill jag inte ens göra på en vuxen). Eller vad tycker ni?

Och så en tredje sak som jag är väldigt upprörd över. Det är att personalen inte verkar ha bra koll på barnen. I förra veckan var jag och hämtade dottern och det fanns ingen personal ute på skolgården där barnen lekte (även dottern). Jag gick in i skolan och ingen var där heller. Jag hämtade med mig dotterns väska och sen skulle vi gå, men då frågade jag henne var fröknarna var. De är och planerar sa hon, så det är några andra fröknar som tar hand om oss nu. Jaha, sa ja, var är dem då? Det visste inte min dotter, så jag fick gå och leta. Jag hittade 3 fröknar pratandes med en mamma bakom en byggnad. Jag talade då om att jag skulle hämta hem min dotter... och javisst, det gick ju bra. Men hallå - tänk om jag inte sagt till? Tänk om jag bara gått? Hade de ens märkt att hon var borta?
Och så nu i måndags händer detta.....
Jag och min man pratar på söndagen om att han får hämta dottern på måndag (jag skulle iväg då). Skulle han få problem kanske vi kunde kolla med grannen (=nära vän). Men det trodde inte han, så han skulle hämta. Dottern hörde detta och ville att grannen skulle hämta, men vi sa nej... en annan gång. På måndag gick grannen med sin dotter förbi skolan och barnen var då ute och lekte. Då sprang hennes dotter fram till min och min dotter utbrast: Å, ska ni hämta mig? -Ja, det ska vi, svarade grannens dotter. Så min tjej sprang in i skolan, hämtade sin väska och sprang till grannen som stod en bit bort. Hon i sin tur blev förvånad och gick tillbaka till skolan med henne eftersom vi inte hade kommit överens om att de skulle hämta henne. Hon talade om det för personalen och de höll med om att de inte heller visste nåt om det. Då började min dotter att gråta, så grannen sa att... jo, jag kan ju i.o.f. hämta med henne (hon trodde att jag var hemma) men vi kanske ska ringa hennes mamma först. Personalen tyckte att det var o.k. och bad henne ringa mig sen. Det gjorde hon när hon kommit hem, men då visade sig att just den dagen var jag inte hemma. Jag blev ju naturligtvis arg och orolig när jag fick höra vad som hänt... Tyckte att personalen gjorde ett misstag när de lämnade ut mitt barn till någon annan utan mitt vetskap. Eller har jag fel? Hur kan sådant hända?

Det jag tycker är jobbigt är att jag egentligen skulle vilja bli förbannad och skrika på dem. Nu har jag talat om vänligt att jag vill att de ringer mig nästa gång INNAN de fattar ett sådant beslut om mitt barn. Och visst det skulle de. Och jag skulle egentligen velat anmäla dem, men det vågar jag inte heller eftersom jag är rädd för att det ska gå ut över mitt barn. Så jag känner mig som en elefant som balanserar på en tunn, tunn tråd....

Ursäkta mitt långa inlägg.....
Men vad skulle ni göra?
Svar på tråden: Vad tycker ni om det här? (jätte långt)

Oj....

Skrivet av  Babs
... råkade trycka lite väl hårt på sänd-knappen. Och min signatur.... jag är med barn, så jag brukar hålla till inne på ankomst november.

Så om jag låter extra upprörd i mitt inlägg ovan, kanske det beror på mina hormoner också... :-D
 

Hej! Så du är här och läser också!

Skrivet av  gravid igen bf 5/11
Tyckte du tog upp mycket vettigt i ditt inlägg. Framförallt förstår jag att du är orolig över säkerheten på skolan om det inte finns personal ute på gården, och om andra kan hämta ditt barn efter skolan utan att ni gjort upp om det tidigare. Helt klart något att diskutera på nästa föräldramöte, och dröjer det för länge så ring till rektorn!! - för såna brister i rutinerna kan ju drabba alla barnen på skolan!
Vad gäller informationen är det nog ett problem på de flesta håll - vi föräldrar skulle nog gärna se att skolan var lite övertydlig ibland. Hellre 5 sidor långt veckobrev än ett kortfattat och lättläst....men kanske får vi lära oss att fråga mer själva också - att ta reda på info direkt från lärare/pedagoger.
Och ang utvecklingssamtalen tycker jag det är ok att barnen är med - de är ju ändå så stora att de förstår vad det gäller. Men vill man prata enskilt med läraren så tror jag inte du skulle få problem att boka en tid för ett sånt samtal heller - personalen brukar ju vara väldigt tillmötesgående.
 

Hejs svejs!

Skrivet av  Babs bf 18/11
Ja, jag börjar undra om inte det där med 5 sidors veckobrev skulle vara bra. Hi, hi.... Ibland tror jag att man som förälder skulle behöva bli lika omhändertagen som barnen... just när det gäller det där nya. Jag är så van från dagiset också. Vi hade världens bästa dagis. Det fanns liksom inga papper (bara ibland) utan bara rak kommunikation som gällde. Aldrig några som helst problem. Men de var ju precis det du skriver - övertydliga. De sa hellre för mycket än för lite. Och så är det inte här, så det är klart att det tar tid att vänja sig vid det nya.

Jag ska faktiskt gå med i föräldraföreningen. Delvis tycker jag om att engagera mig i min dotter och även barn allmänt, så jag tror att det kan vara både roligt och utvecklande för mig. Och kanske ett sätt att göra lite nytta och vara med och påverka. Jag vet inte.... jag får väl se. Jag tänkte att jag skulle gå med på ett möte och sen blir det ju kanske en liten paus ändå (när barnet kommer och så), men sen kan det vara roligt att ha det under mammaledigheten.

Vad kul att vi är även här inne båda två!
 

Förresten..

Skrivet av  Babs bf 18/11
..glömde fråga massor. Och säga en del...
Jag är mest och läser här inne (eftersom dottern precis börjat skolan) och ibland även på Vinterbarn 98/99. Men jag skriver mest inne på Ankomst 2004/11... Det är kul och framför allt bra med alla dessa forum där man kan fråga och få svar eller bara vara helt passiv och bara läsa.

Har du också en sex-åring hemma? Är det ditt andra barn du väntar?
 

Jag har en pojke i första klass,

Skrivet av  gravid igen bf 5/11
en dotter i förskolan och ytterligare en dotter här hemma - så vi väntar fjärde barnet nu snart.
Vi bytte faktiskt skola för sonen från kommunal till montessori. Allt var inte dåligt med den kommunala, men det fanns en del brister. Största problemet var väl att rektorn var så passiv och ointresserad av föräldrarnas synpunkter - för mig var den en varningsklocka. Dessutom hade de väldigt mycket outbildad personal på vikariaten och stora klasser.
Nu är vi mycket nöjda (22 barn i klassen 1-3:a) med både lärare och fritidspedagog i klassrummet. Lugn och ro, ordning och reda och väldigt mycket bra pedagogiskt material.
Jag gick med i föräldraföreningen direkt, tyckte det var bra att få träffa andra föräldrar från högre stadier (skolan har barn från 3-16 år) och få en inblick i skolan som helhet. Tyvärr är det inte många som engagerar sig, trots att det är en friskola, men tycker ändå att arbetet mellan föräldraföreningen och skolledningen fungerar bra. Jag har haft med mig min minsta på möten ibland - det har fungerat bra. Ibland får man ju vara lite flexibel!!
Hoppas ni kan reda ut problemen på skolan - oro för skolmiljön kan ju göra en gråhårig (för att inte tala om sömnlös)!!
 

Artiklar från Familjeliv