Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gå själv till skolan?

Skrivet av Maria L
Vad tycker ni? Om man har nära till skolan, i vilken ålder anser ni att barnen är redo att promenera till skolan själva (utan sällskap av varken vuxen eller andra barn) - där det finns trafik menar jag alltså. Jag bor utomlands och ser väldigt små barn (tycker jag) gå själva längs med "stora vägen" och ser framför mig att jag kommer att bli sedd som värsta hönsmamman när min son börjar skolan.
(Blir ibland så upprörd när jag ser dessa småttingar att jag nästan vill gråta...)
Svar på tråden: Gå själv till skolan?

Det beror ju lite på dagsformen.

Skrivet av  Lena_O
Man kan ju följa halva vägen till skolan.
 

Min dotter..

Skrivet av  Sofia*
..har gankska långt till skolan och ska passera flera stora korsningar. Visserligen är det trafikljus men i rusningstrafik vill jag inte ha henne ensam där. Hon går i tvåan men har ännu inte fyllt 8. Däremot går hon hem själv, då är det lugnare trafik och ingen tidspress.
 

Usch ja

Skrivet av  Mia
det är fruktansvärt. Vi har på vår gata en flicka som har gått själv ute sen hon kunde gå. Jag har själv varit på väg att köra på henne och fick ett urbota dumt svar av mamman, som jag naturligtvis sa till. Dumma människor går det inte att råda över. Du ska göra precis som du känner, du känner ditt barn BÄST. Tycker du att han är mogen så släpper du honom tids nog!!! LYCKA TILL
Ps. Min flicka är 6,5 år och har kompisar som går själv. ALDRIG att min flicka skullle få gå själv ÄN.
 

Tack Mia!!

Skrivet av  Maria L
Jag känner mig som världens hönsmamma, men jag FATTAR inte att så många litar så blint på sina barns förmåga i trafiken. Barn är ju lättdistraherade, korta (svåra att se), impulsiva och FÖRSTÅR helt enkelt inte helt faran alla gånger. Och även om dom förstår så glömmer dom. Det kommer att att dröja LÄNGE innan jag låter lillen gå själv, andra föräldrar och kompisar får säga vad dom vill! Jag ser en småtting på fem-sex år max som går alldeles själv (ser lite vilsen ut) längs med stora vägen och jag får en klump i halsen varenda morgon.
Så, färdigklagat!
 

Helt rätt!

Skrivet av  Lena_O
Det finns vuxna som inte heller klarar av trafiken och blir påkörda. Och ett så litet barn har inte heller avståndsseendet som är utvecklat först i 12-års åldern.
 

Tack Lena!

Skrivet av  Maria L
Pust! Skönt att höra att finns fler i denna världen som tänker som jag!!!
 

Vår dotter går själv ibland...

Skrivet av  Babs
..och har precis börjat skolan. Hon går nollan alltså. Men då är det så att jag t.o.m. ser dörren på skolan från vårt sovrumsfönster hemma och när vi bestämt i förväg att hon ska komma hem själv står jag i fönstret (som värsta hönsmamma :-D) och tittar på när hon glatt skuttar hem. Det är inga vägar emellan, bara gräsmatta och en lekplats. Hade det inte varit så nära och helt bilfritt hade hon såklart inte fått gå själv än. Vet inte när hon skulle börja med det i så fall.... svårt att säga.
 

Ja men

Skrivet av  Maria L
då skulle inte jag heller se nåt problem med att hon går själv! Jag blir bara så nervös när jag ser barn i hennes ålder gå längs de stora vägarna, där lastbilar brummar förbi osv...
 

Håller med dig!

Skrivet av  Babs med Alicia & bf 18/11
Det hade inte jag heller fixat... Nu känns det ju så tryggt så som vi bor. Hade det varit en stor väg emellan hade jag nog inte låtit henne gå själv.