Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Artikel om att välja skola

Skrivet av moya
Hej! Jag planerar att skriva en artikel om att välja skola, och är därför intresserad av hur föräldrar tänker om detta.

Följande frågor skulle jag vilja ha svar på:

1. Hur gamla är dina barn?

2. När de började skolan, hur valde ni skola då? Vad prioriterade ni -- nära till skolan, samma skola som kompisen, trevlig stämning, en viss pedagogik, bra kontakt med läraren, liten skola, stor skola, ämnesprofil, friskola/kommunal skola, annat? (svara som du vill...)

3. Tycker du nu att ni tänkte rätt?

4. Har något av barnen bytt skola? Varför?

5. I så fall: Tänkte ni annorlunda när ni valde skola igen?
Annars: Om ni skulle byta, hur skulle ni prioritera då?

6. Hur mycket ska barnen få bestämma själva om detta?

Om du vill svara på detta, och kanske mejla lite runt några följdfrågor -- mejla svaren till [email protected], är du snäll:-)

Tack!!
Svar på tråden: Artikel om att välja skola

Mina svar

Skrivet av  Linda S
1. 5½ år (födda jan -99)

2. Vi sökte kontakt i området vi skulle flytta till (Birmingham, Alabama) och fick kontakt med en skola som barnens pappa besökte i April. Vi prioriterade inkludering - alltså att man inte segregerar barnen om de inte är smarta nog.

3. Tja, jag vet inte hur det är med de andra skolorna runt om kring, men JA vi gjorde nog ett bra val.

4. Nix

5. Vi flyttar hem i Januari och gör ett "nytt skolval" inför hösten (när de är gamla nog för svensk förskoleklass). I detta fall prioreterar vi närhet eftersom vi bor i ett litet samhälle. Förberedelserna är dock i full gång.

6. Inte alls. Jag tycket inte att de är gamla nog för att göra sådana val.


 

Tack för hjälpen:-)

Skrivet av  moya
Du menar att vissa skolor sätter barnen i en liten specialklass om de inte hänger med, och andra inte?
 

förtydling

Skrivet av  LindaS
vi ville inte ha någon form av särskoleklass för vår son som har en måttlig utvecklingsstörning.
 

intresserad av din artikel

Skrivet av  elin m två
kan du inte skicka en länk när den publiceras sen?
 

Javisst,

Skrivet av  moya
jag skickar en länk!
 

Mina svar

Skrivet av  Babs med Alicia & bf 18/11*+11
1. Hur gamla är dina barn?
- Jag har en så länge bara ett barn (väntar mitt andra just nu) och hon blir 6 år om en vecka.

2. När de började skolan, hur valde ni skola då? Vad prioriterade ni -- nära till skolan, samma skola som kompisen, trevlig stämning, en viss pedagogik, bra kontakt med läraren, liten skola, stor skola, ämnesprofil, friskola/kommunal skola, annat? (svara som du vill...)
- vi bor i ett radhusområde och skolan ligger ett ögonkast härifrån (vi ser den från fönstret). Det kändes helt naturligt att välja den här skolan. Delvis ligger den bra till, det går massa andra barn från området där, skolan har bra rykte (är kommunal skola) och det var en dagiskompis som också skulle börja där, vilket kändes extra tryggt när man för första gången skulle ge sig in i skolvärlden som förälder.

3. Tycker du nu att ni tänkte rätt?
- ja, det tycker jag. Alicia trivs otroligt bra och det är det absolut viktigaste. Hon har fått ännu mera vänner både i skolan, men även i området. Det visade sig att det bodde ännu fler barn i samma ålder bara några hus ifrån.

4. Har något av barnen bytt skola? Varför?
- nej.

5. I så fall: Tänkte ni annorlunda när ni valde skola igen?
Annars: Om ni skulle byta, hur skulle ni prioritera då?
- jag skulle försöka prioritera efter barnets behov. Svårt att säga så här på förhand.

6. Hur mycket ska barnen få bestämma själva om detta?
- jag tycker inte att dottern bara kan komma och säga - nu vill jag gå i samma skola som Lisa, bara för att det verkar kul. Däremot, om hon inte skulle trivas av något skäl, så skulle hon självklart få vara med och fatta ett sådant stort beslut. Likaså skulle hon få vara med om att få välja en ny skola, så att hon skulle känna att det känns bra för henne. Och att den nya starten kanske skulle bli bättre en den förra.
Vi skulle själva bestämma över de delarna som hon är för liten för att förstå eller kunna fatta beslut om. Men hon skulle självklart få ha medbestämmande rätt över det som hon klarar av. Det är en balansgång det där (rätt svårt ibland).
 

Artiklar från Familjeliv