Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu börjar...

Skrivet av Sis
..inbjudningarna till alla friskolor att komma. Jag får panik, hur ska man kunna välja. Ska man gå efter vart kompisarna hamnar (då överlåter jag ju mitt val på deras föräldrar) eller ska man låta bli att välja och ta den kommunala. Den känns inte så bra. Eller ska man hoppas att man kan få komma in på en annan kommunal än den man tillhör? Hur mycket spelar de olika pedagogikerna egentligen roll? Hjälp! Hur tänker ni andra?
Svar på tråden: Nu börjar...

Vi testade den kommunala skolan i ett år

Skrivet av  Monica
men det var för mycket problem där för oss. Mitt tips är att kolla upp alla alternativ ni har. Familjer är olika och prioriterar olika saker, grannföräldrarna kanske inte alls gör samma val som ni skulle göra. Att inte ha barnen i samma skola som grannbarnen har inte varit något problem för oss. Här leker alla tillsammans efter skolan och på helgerna i alla fall. Tvärtom får barnen lära känna fler kompisar och dessutom barn från andra områden i stan än där vi bor, vilket är mycket positivt!
 

Inga friskolor

Skrivet av  johanna
I den kommunala träffar dina barn andra barn med olika bakgrund och olika kulturer. Det viktigaste man lär sig i skolan är att kunna leva i ett samhälle med olika sorters människor och ha förståelse för dessas sätt att leva. Det lär sig inte barn i friskolor.
 

Bra skrivet

Skrivet av  Hanna
Jag är så glad att jag bor i en kommun där det inte ens finns friskolor, så man behöver inte ens fundera. Och absolut inte känna sig sämre på något vis för att ens barn kanske inte går i friskola. Dessutom är det ju bättre med kommunal skola, av precis de skäl som du skriver.